Butiker och grossister

»

Nols Akvariehobby

20/25
Mer kar åt folket! Kom och schjköp! 🤓
Här är en söt liten (än så länge) krabat som jag glömde visa i fredagsklippet igår. Det är en Megalodoras uranuscopus, en mal från Sydamerika som har potential att bli uppåt 45cm! Snäll och lugn i övrigt, men kan äta småfisk. 🐟

Öppet idag, lördag, mellan kl 10 - 15.
Välkomna! 😀
Skrivet av HampusH
Klurar på att ta en leverans från Ruinemans. De brukar ju ha en och annan udda fisk som sällan finns på andra ställen... Dock är de något dyrare i frakt, och har en avgift per låda. Så det lönar sig att ta "rätt" antal fiskar samtidigt.

Har inte hunnit kolla igenom än, men de har lite udda fisk som andra vill ha. Kanske att man kan ro ihop en bra sändning om det är fler här inne som vill ha något. Vid upphämtning samma dag som fisken kommer till butiken utlovas mycket bra priser. 🙂

Så kika och hojta till om ni hittar något, som ni vill veta pris på. De uppdaterar sidan med fisk i princip varje dag dessutom, som jag förstod det.

https://www.ruinemansgroup.com/freshwater-fish
Ruinemanns er lite dyrare enn andra grossister men dom er stora, iallafall i USA. Frank Degoey er en trivelig kille og anbefaler ( om du inte er kund nu ) at du skickar honom en mail. Hvis du er kund hos dom allereda så vet du detta , men hvis du inte er det så har du tilgång til at skriva inn dina ønskar/must have fiskar i en lista och du får mail så fort dom får det du letar efter inn. Da MÅSTE du vara snabb och logga inn och bestilla om det så er 03 om natten for de populæra er borte innan det blir ljust ute ,haha.
Skrivet av MortenSørensen
Ruinemanns er lite dyrare enn andra grossister men dom er stora, iallafall i USA. Frank Degoey er en trivelig kille og anbefaler ( om du inte er kund nu ) at du skickar honom en mail. Hvis du er kund hos dom allereda så vet du detta , men hvis du inte er det så har du tilgång til at skriva inn dina ønskar/must have fiskar i en lista och du får mail så fort dom får det du letar efter inn. Da MÅSTE du vara snabb och logga inn och bestilla om det så er 03 om natten for de populæra er borte innan det blir ljust ute ,haha.
Jo jag har mailat med dem. Har fått svar, till en början. Men sen har de slutat svara... Har skickat 3 mail med några dagars mellanrum.

Får pröva på nytt senare idag och hoppas de ser mina mail. Har lite frågor som jag behöver få svar på innan jag lägger beställningen.

Och ja, jag har märkt att fiskarna går fort... Nya fiskar hela tiden och lika många försvinner... 😅
Skrivet av HampusH
Jo jag har mailat med dem. Har fått svar, till en början. Men sen har de slutat svara... Har skickat 3 mail med några dagars mellanrum.

Får pröva på nytt senare idag och hoppas de ser mina mail. Har lite frågor som jag behöver få svar på innan jag lägger beställningen.

Och ja, jag har märkt att fiskarna går fort... Nya fiskar hela tiden och lika många försvinner... 😅
Ja, men har du snakkat med Frank peronligen? Det er han som styrar alt der , han er en opptatt man men du vil få svar. ( Han elskar også at kunna setta sitt firmanavn et nytt sted på kartet ,haha) Han gjorde stort ut av nær han satte firmanavnet for første gang i Norge noen år tilbaks da jag ble kjent med honom. men han tog det bort igjen efter en stund då jag slutade handla innom eu
Fisklistan är uppdaterad, med veckans och helgens alla nya fiskar! En hel del roligt denna vecka. En del som jag missade i fredagsklippet också, i vanlig ordning. 😄🐟
http://www.nolsakvariehobby.se/fisklistan/

Passar på att lägga upp ett litet matningsklipp på de afrikanska gäddtetrorna också (Hepsetus odoe). Det går fort när maten trillar ner i karet... 😬
OBS: finns bara 2st kvar.
Här finns både dIT:en och dAT:en. 🐟🤓

(Datnioides microlepis, "Indonesian tigerfish" / IT)
(Datnioides polota, "American tigerfish" / AT)

Öppet idag, onsdag, mellan kl 13 - 19.
Välkomna. 😀
Äntligen har jag fått lite svar från Ruinemans! 😀

Jag kommer lägga order på en söndag, och då skall leveransen komma tisdag eller torsdag följande vecka, så det känns ju smidigt. Oklart med tider på dagen, men om de har packat fisken rätt så spelar det nog ingen större roll om det kommer på förmiddagen eller senare. Antar att de flesta har möjlighet att hämta fisk på vardagseftermiddagar... Det lät som att all fisk brukar dyka upp, till 90% säkerhet (deras ord), men att det så klart inte går att lova att exakt alla fiskar kommer. Vissa har de ju färre av, och vissa är det stor efterfrågan på... Har jag tur så får jag väl besked kort inpå, vilka arter som kommit med och inte. Men det är nog ingen garanti.

Dock är det nu Glaser, Alex och Petra Aqua som kommer (bland annat) till nästa vecka, så jag kommer inte kunna lägga en beställning denna söndagen från Ruinemans... Det blir alldeles för mycket fisk att ta emot på för kort tid... Så kolla gärna Glaser, Alex och Petra Aqua (länk här nedan) om ni hittar något kul där och hojta till om ni vill ha en prisuppgift så återkopplar jag. Jag kommer lägga en beställning därifrån imorgon, torsdag (kväll). Erbjuder 20% rabatt på ordinarie pris om man kan hämta upp fisken samma dag som de kommer till butiken, dvs onsdag/torsdag kommande vecka (alltså denna kommande veckan). 😀

Glaser: https://www.rovfisk.se/fishlist/
Glaser och alex: https://akvavision.se/fisklista
Petra aqua: https://www.petra-aqua.com/en/current-offer/?s0=01 (obs: det är inte alltid denna lista stämmer överens med vad som finns i lager).

Sen kör vi nog Ruinemans till nästa vecka förhoppningsvis, om inget annat kommer ivägen! Söndag 25/2 blir det nog att lägga beställning i så fall. Så ni får gärna hojta till med vad ni hittar, och så får vi hoppas att så mycket som möjligt av det ni vill ha finns kvar, eller att det dykt upp nya roliga grejer. De uppdaterar hemsidan med aktuella fiskar var 30e minut! 🤙

För de som undrar hur stora äkta Pterophyllum altum blir, så kan ni kika här... 🥰 Det är svårt att få en rättvis bild på hur stor denna verkligen är. Men det simmar ju medelstora/vuxna vanliga scalarer, som jämförelse.

Finns 1 stor (F1), och en grupp med 6st riktigt pigga och fina (odlade) ungdjur. De unga smakar redan på discusgranulat, men käkar främst artemia för fulla muggar.

Idag (torsdag) är butiken stängd, men fredag, lördag och söndag är det öppet! 🙂 Öppettider, aktuell fisklista och annat finns på hemsidan: http://www.nolsakvariehobby.se/
Skrivet av HampusH
För de som undrar hur stora äkta Pterophyllum altum blir, så kan ni kika här... 🥰 Det är svårt att få en rättvis bild på hur stor denna verkligen är. Men det simmar ju medelstora/vuxna vanliga scalarer, som jämförelse.

Finns 1 stor (F1), och en grupp med 6st riktigt pigga och fina (odlade) ungdjur. De unga smakar redan på discusgranulat, men käkar främst artemia för fulla muggar.

Idag (torsdag) är butiken stängd, men fredag, lördag och söndag är det öppet! 🙂 Öppettider, aktuell fisklista och annat finns på hemsidan: http://www.nolsakvariehobby.se/
Jo pjäser det.
Skulle va något ha ett större stim/grupp
I några x kubik…
Premiär för den nya akvarieavdelningen i butiken! Fullknôkad med fisk redan! 😀 Och mer blir det...
Skrivet av HampusH
Premiär för den nya akvarieavdelningen i butiken! Fullknôkad med fisk redan! 😀 Och mer blir det...
You can tell its a ___ because of the way it is😂😂 Klockrent!
Skrivet av HampusH

Hamp-Hand for scale!
Fisklistan är uppdaterad med veckans och helgens alla nyheter i fiskväg! Väldigt mycket nytt i form av Malawiciklider denna gång. 🐟😀(till allas glädje, här inne).
http://www.nolsakvariehobby.se/fisklistan/

Dessutom har jag uppdaterat hemsidan med en ny avdelning: "Fyndhörnan". Där kommer jag lägga in diverse begagnade akvarier, filter och annat som dyker upp i butiken. Just nu ligger lite grejer där om man vill kika! 🙂
http://www.nolsakvariehobby.se/page/12/

Hertz, haha... How neat is that? That's pretty neat. 🤓

JohnJohn, nästa gång får jag ta med en banan och visa, så man förstår på riktigt.
Oligolepis acutipennis, "dragonfin goby". Det finns några av dessa udda gobyfiskar kvar i butiken. 😀

De är ca 6-7cm just nu och blir som störst ca 15cm. Arten är vad man kallar "euryhalin", vilket innebär att de kan leva lika bra i sött, bräckt och rent saltvatten! De verkar acceptera en stor variation av foder, inklusive flingfoder och granulat. De är rätt roliga att titta på när de skuttar runt på botten. Speciellt när hanarna skall spänna sig mot varandra, och de fäller upp både fenor och mun! I övrigt tenderar de att vara fredliga mot andra fiskar. Fungerar bra ihop med det mesta.

Prislappen ligger på 95:- /st eller 4st för 295:- 🐟

Butiken öppen idag, onsdag, mellan kl 13 - 19. 🙂
Skrivet av HampusH
Oligolepis acutipennis, "dragonfin goby". Det finns några av dessa udda gobyfiskar kvar i butiken. 😀

De är ca 6-7cm just nu och blir som störst ca 15cm. Arten är vad man kallar "euryhalin", vilket innebär att de kan leva lika bra i sött, bräckt och rent saltvatten! De verkar acceptera en stor variation av foder, inklusive flingfoder och granulat. De är rätt roliga att titta på när de skuttar runt på botten. Speciellt när hanarna skall spänna sig mot varandra, och de fäller upp både fenor och mun! I övrigt tenderar de att vara fredliga mot andra fiskar. Fungerar bra ihop med det mesta.

Prislappen ligger på 95:- /st eller 4st för 295:- 🐟

Butiken öppen idag, onsdag, mellan kl 13 - 19. 🙂
Dem där var det lite Villhöver faktor på 😁 får spana på lördag 👌

Har skickat PM Btw 😉
Då var fredagsklippet ute! I helgen är vi två personer som håvar fisk, för att underlätta för alla inblandade. 😀🐟

Hoppas vi ses i helgen!
Jag missade ju nästan det bästa av allt i fredagsklippet... Det har ju trillat in lite rovfisk också! Jag får tacka för påminnelsen av en viss kund. 😅

Bland annat en väldigt vacker vargtetra (Erythrinus erythrinus), lite fengäddor (Polypterus delhezi), och små söta skednosmalar (Sorubim lima).

Öppet idag, lördag, mellan kl 10 - 15. Idag är vi två personer med håvar i händerna!
Välkomna. 🙂🐟
Har varit en lång helg! Superkul och mycket folk! 🥳

Tanken var att jag skulle lagt en beställning från Ruinemans idag, för att få hem lite rolig fisk till tisdag/onsdag nu kommande vecka. Men det blir tyvärr inte av nu, dels pga tidsbrist och dels pga. att det faktiskt kommer en rätt så rejäl laddning med vildfångade L-malar i veckan! 😀 (som jag nästan hade glömt av, hehe).

Det som skall komma är följande: L091, L387, L200 "high fin", L128, L190, L330, L239, L240, L201 och Hypancistrus contradens.

Så om man är ute efter lite trevliga L-malar så är nästa vecka en bra vecka. 😀 Sen får vi se hur det blir till nästa söndag, om det blir ruinemans då istället. Eftersom det kommer nya listor från Glaser och Petra aqua i veckan så innebär det att det kommer fisk från dem, veckan därpå. Blir lite dumt med alla tre på samma vecka, det var av samma anledning jag sköt upp det från förra veckan.

I vanlig ordning går det bra att kolla listorna och hojta till om ni vill ha prisuppgifter på något!
En hel del nya, stora musselblommor finns inne. Och en liten tjuvkik på några av de vildfångade L-malarna som kommit i veckan... 😍

Öppet idag, onsdag, mellan kl 13 - 19.
Välkomna. 🐟🙂
20/25
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto.