Butiker och grossister

»

Nols Akvariehobby

13/15
Liten tjuvkik... Så jäkla coola. Och bra mycket bättre storlek än jag trodde! 😍
Riktigt snygga🤪
image
Fräcka! Vilken typ av mört är det?😀
Riktigt coola ☺️
VA? Är det den afrikanska arowanan? Heterotis niloticus? 😍
@johanegerhäll precis som JohnJohn säger, en afrikansk arowana! :D Så jäkla kul. Det är ingen vanlig fisk på marknaden. De är som sagt bättre form och storlek än jag trott. Bifogar ett klipp på hur de blir som stora, från självaste Josh Picket (fengäddsmannen)!

DavidMartinsson, det vet du!

Förra veckans fisk, och även en del av denna veckans fisk finns nu uppladdat på hemsidan! Nästa vecka kommer mer Tanganyika- och malawiciklider.
http://nolsakvariehobby.se/fisklistan/
Men satan så häftiga dom är! Hamnade högt upp på önskelistan nu, dom har ju ett väldigt eget utseende.
Lite som en blandning av asiatisk arowana och gräskarp tycker jag.
Nästan så man blev sugen. =)

Helt klart lätt fulsöta.
Skrivet av JohanEgerhäll
Men satan så häftiga dom är! Hamnade högt upp på önskelistan nu, dom har ju ett väldigt eget utseende.
Lite som en blandning av asiatisk arowana och gräskarp tycker jag.
Eller hur! Jag tycker de påminner mycket om arapaiman en del, och de är faktiskt mer närbesläktade med just arapaiman än med arowanan. Men allihop är ju "bentungor".
Kanonfina, och riktigt stora "solfjäderräkor" kom igår! 😀

•Atya gabonensis, "blå gabonräka"
•Atyopsis moluccensis, "Mountain rock-räka"

Öppet idag, fredag mellan kl 13 - 19. Välkomna! 🐟
En liten tjuvkik på den nya ställningen som håller på att byggas upp, och det nymålade golvet. Och massa ny fisk så klart! 🐟

Öppet hela helgen som vanligt, och dessutom är vi två som håvar fisk denna helg, för att underlätta för oss och er! 🙂

https://youtu.be/VfOyQA9ibDY
Skrivet av HampusH
Liten tjuvkik... Så jäkla coola. Och bra mycket bättre storlek än jag trodde! 😍
Oj oj dessa ger en lite begär.
Skrivet av HampusH
Eller hur! Jag tycker de påminner mycket om arapaiman en del, och de är faktiskt mer närbesläktade med just arapaiman än med arowanan. Men allihop är ju "bentungor".
Hur stort akvarium skulle du säga att man behöver för en vuxen?
Skrivet av Ritchy
Med tanke på att dom blir skapligt stora så ju större ju bättre.
Skrivet av Ritchy
Standard 600L eller 720L räcker , de blir inte 1m i akvarium , hade några för 10+ år sen och trots hårt matning blev de 65cm , arowanan i videon va 62cm
https://www.youtube.com/watch?v=mZD7391r8uA
Full fart på denna hanen. Otroliga färger! 😍

Öppet idag, onsdag, mellan kl 13 - 19.
Välkomna 🙂🐟
Då var det ju fredag igen. Massor av nya Malawi- och Tanganyikaciklider denna vecka! 😀🐟

Och annat skoj så klart... 🙂

Välkomna in i helgen!
I vanlig ordning var jag lite snabb i fredagsklippet... Så här kommer lite grejer jag missade. 😅

• L-malen jag visade kallas "L173b" och inget annat. Det är än så länge ett handelsnamn som härstammar från den tyska grossisten Glaser, eftersom den inte riktigt gått att placera in bland de malarna med riktiga L-nummer, och inte heller den riktiga L173 då mönstret verkar skilja sig något. Men det är alltså en Hypancistrus, och får tydliga fina svart/vita ränder precis som L46, L399 och L066, som denna variant antagligen är väldigt närbesläktad med.

•En ovanlig ciklid som jag missade. Vieja zonata! En centralamerikansk ciklid som blir ca 35cm, och får ett vackert blått skimmer och massvis med små prickar över nästan hela kroppen. Mer att läsa om arten finns här: https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=564

•En vacker och snäll afrikansk mal som kallas Synodontis polli "White" pga sin ljusa, nästan vita färg som de har, framför allt som små. Passar bra i många olika akvarier men framför allt med Malawi/Tanganyika-ciklider. De fungerar även bra med förvånansvärt små fiskar, även fast man kanske inte bör utmana ödet. De blir ca 10-12cm stora och går att odla i fångenskap. Finns små F1 men även stora VF i butiken.

Välkomna in! Öppet idag, lördag, mellan kl 10 - 15. 🐟🙂
Skrivet av HampusH
I vanlig ordning var jag lite snabb i fredagsklippet... Så här kommer lite grejer jag missade. 😅

• L-malen jag visade kallas "L173b" och inget annat. Det är än så länge ett handelsnamn som härstammar från den tyska grossisten Glaser, eftersom den inte riktigt gått att placera in bland de malarna med riktiga L-nummer, och inte heller den riktiga L173 då mönstret verkar skilja sig något. Men det är alltså en Hypancistrus, och får tydliga fina svart/vita ränder precis som L46, L399 och L066, som denna variant antagligen är väldigt närbesläktad med.

•En ovanlig ciklid som jag missade. Vieja zonata! En centralamerikansk ciklid som blir ca 35cm, och får ett vackert blått skimmer och massvis med små prickar över nästan hela kroppen. Mer att läsa om arten finns här: https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=564

•En vacker och snäll afrikansk mal som kallas Synodontis polli "White" pga sin ljusa, nästan vita färg som de har, framför allt som små. Passar bra i många olika akvarier men framför allt med Malawi/Tanganyika-ciklider. De fungerar även bra med förvånansvärt små fiskar, även fast man kanske inte bör utmana ödet. De blir ca 10-12cm stora och går att odla i fångenskap. Finns små F1 men även stora VF i butiken.

Välkomna in! Öppet idag, lördag, mellan kl 10 - 15. 🐟🙂
Zonata❤️
13/15
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.