Butiker och grossister

»

Nols Akvariehobby

11/12
Kolla dessa eldbukscikliderna! Galet röda, och bra vaktande av äggen! 😀 De kan ibland vara svåra att skilja honor och hanar från varandra, men här kan man se ganska tydligt att honan är den lite mindre (vilket brukar vara fallet) och framför allt så har hanen längre fenstrålar längst ut på sin stjärtfena, vilket inte honan har.

Detta är en centralamerikansk fisk som passar bra ihop med andra fiskar och ciklider av ungefär samma storlek, t.ex. andra relativt fredliga ciklider, malar, större tetror/barber osv.

Akvariestorlek bör vara ca 250 liter som minimum, beroende på antal och storlek på fiskarna i akvariet, då fiskarna blir ca 15cm.

Välkomna in i butiken! Öppet idag, söndag, mellan kl 11 - 15. 😀🐟
Måste berömma dig HampusH för det sätt du moderniserat akvariebranschen med ständiga uppdateringar på sociala plattformar. Och inte bara inlägg som handlar om vad som kommit in, en del av inläggen är ju faktiskt lärorika och intressanta!!
Skrivet av ChristofferJonsson
Måste berömma dig HampusH för det sätt du moderniserat akvariebranschen med ständiga uppdateringar på sociala plattformar. Och inte bara inlägg som handlar om vad som kommit in, en del av inläggen är ju faktiskt lärorika och intressanta!!
Håller helt med jonsson här! Grymt bra jobbat HampusH du är född för detta!
ChristofferJonsson HampusSkoglund tack grabbar. Jäkligt kul att höra, verkligen! 💪❤️

Det känns som ett bra sätt att få använda mitt fotointresse och min entusiasm för fiskar. Skönt att det kommer till nytta. 😅
Skrivet av HampusH
ChristofferJonsson HampusSkoglund tack grabbar. Jäkligt kul att höra, verkligen! 💪❤️

Det känns som ett bra sätt att få använda mitt fotointresse och min entusiasm för fiskar. Skönt att det kommer till nytta. 😅
Att vara en sann nörd lönar sig ibland! ❤️
Fisklistan med all nyinkommen fisk uppdaterad! 😀 🐟

http://nolsakvariehobby.se/fisklistan/
Måste bara visa denna fisken, som tyvärr såldes härom dagen. Fångade den på film dagen innan. Inte konstigt att den vart såld... Detta är en Malawiciklid som kallas Metriaclima zebra "Big blotch" Masinje (det är alltså den ursprungliga fångstplatsen i Malawisjön som heter Masinje, och "big blotch" är för att denna variant har stora mörka fläckar på kroppen).

Det är hanen man ser med den fantastiskt blåa färgteckningen, och även en hona som han leker med i klippet.

Det finns dock fler honor och hanar kvar i butiken, och massor av andra Malawi- och Tanganyikaciklider.
Välkomna in, öppet idag, fredag mellan kl 13 - 19. 🐟😀
Här är en häftig liten art som jag glömde visa förra veckan! Nanochromis transvestitus heter den, och det är en liten ciklid från västafrika. Den blir max 6-7cm och passar därför bra i relativt små akvarier, ett par skulle fungera bra i ett akvarium på ca 70-80 liter. Inredningen bör bestå av både sten och rötter och gärna lite olika typer av grottor (t.ex. kokosnötter eller liknande).

Väldigt ofta bland ciklider, och fiskar i allmänhet så är det hanen som är den färggranna och honan något mer färglös. Men som namnet antyder så är det omvänt hos denna art. Honan får en starkt röd/lila fläck på magen (som man kan ana börjar träda fram på en av bilderna) medan hanen förblir rätt färglös - men båda får riktigt fina teckningar och mönster, framför allt vid lek. Dessa har ännu inte börjat färga ut helt, eftersom de är rätt så ny-inkommna.

Priset ligger på 135:- /st och det finns totalt 6st. 🙂

Välkomna in! 🐟
Dåvardetjufredagigen! 😀

Fisk, växter och extrapriser! 🐟🎉
Den malawin var grym!
Om man missat helgens erbjudanden i Fredagaklippet så kommer här en sammanfattning:
•Corydoras "Green laser" (CW009).
4 st för 495:- (ordinarie pris: 195:- /st). 🟩

•Metriaclima estherae "rödzebra" (Malawiciklid), 125:- /par, storlek 6-8cm (ordinarie pris 95:- /st)🟧

•Handla Tanganyikaciklider, för varje 400kr får man 1 burk Tropical Cichlid granulat (foder till Ciklider), värde 125:- /st. 🟫

•Haplochromis "yellowbelly", 95:- /st. (Ordinarie pris 125:- /st) 🟨

•Hypsophrys nicaraguensis, "Nicaragua-ciklid", små! (3cm), 4st för 100:- 🟦

Öppet idag mellan kl 11 - 15 🙂🐟
Skrivet av HampusH
Dåvardetjufredagigen! 😀

Fisk, växter och extrapriser! 🐟🎉
cyprinella lutrensis Såg ju riktigt grymma ut! Inte sett dom tidigare. hade varit fina i mitt kar🤔🙂
Skrivet av Datten
cyprinella lutrensis Såg ju riktigt grymma ut! Inte sett dom tidigare. hade varit fina i mitt kar🤔🙂
Galet snygga, och inte jättevanliga heller. Sålde alla jag hade redan i helgen... 😅

Ska försöka få tag i fler men det verkar tyvärr vara extremt ont om honor. Bra om man bara vill ha snygga fiskar, mindre bra om man vill få dem att yngla av sig.
Skrivet av HampusH
Galet snygga, och inte jättevanliga heller. Sålde alla jag hade redan i helgen... 😅

Ska försöka få tag i fler men det verkar tyvärr vara extremt ont om honor. Bra om man bara vill ha snygga fiskar, mindre bra om man vill få dem att yngla av sig.
De hade passat riktigt bra i mitt botiakar som jag kör utan värmare. Tyvärr platsbrist där just nu🤔
En liten smygtitt på ny-inkommen fisk denna veckan, innan fredagsklippet ikväll! Tänkte att vi kan köra en liten tävling... 😀 (OBS, på Facebook, inte här inne. Se länk).

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=159387663071059&id=107020111641148

1. Gissa vilka de tre arterna på bilderna är (vetenskapligt namn), skriv svaret i kommentarsfältet.
2. Gilla och dela inlägget.

Förste akvarist som gissar rätt på alla 3 arter vinner! 😀🐟

Tävlingen avslutas kl 19.00 ikväll och vinnaren får en välja mellan följande:
• 1st 342g Hikari Cichlid Gold (sjunkande, medium)
• 1st 250g Hikari Cichlid Gold (flytande, medium/large)
• 1st 82g Hikari Algae wafers (vanlig/"mini")
(Kan hämtas upp i butik eller skickas).

Öppet idag mellan kl 13 - 19 i butiken.
Då var det ju fredag! Massor av ny, spännande fisk denna veckan. Därav längden på klippet och den sena uppladdningen... Hoppas vi ses i helgen! 😀

Fiskarna på bilderna är Hypostomus regani och Mastacembelus circumcintus.
Skrivet av HampusH
Då var det ju fredag! Massor av ny, spännande fisk denna veckan. Därav längden på klippet och den sena uppladdningen... Hoppas vi ses i helgen! 😀

Fiskarna på bilderna är Hypostomus regani och Mastacembelus circumcintus.
H.regani…..🤤🤤
Skrivet av BSE
H.regani…..🤤🤤
Vad väntar du på? Alla borde ha en egen regani😍
gulliga saker ,,hihi
11/12
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.