Bilder och filmer

»

Presentation av ännu en novis

13/17
Kånkat in det vi kunde idag. Problemet med att inte ha skaffat sig några vänner under tiden man har bott i Vallentuna är att ingen kan hjälpa en att bära tunga grejer. Jag och kollegan törs ikte riktigt släpa ur akvariet på två pers.

Passformen på dörrhålet in till köket är perfekt!
Skrivet av ChristofferJonsson
Tog 14 minuter att fixa....
Tigersågen...
Skrivet av BSE
Tigersågen...
Fein.
Skrivet av OnkelOskarEklund
Kånkat in det vi kunde idag. Problemet med att inte ha skaffat sig några vänner under tiden man har bott i Vallentuna är att ingen kan hjälpa en att bära tunga grejer. Jag och kollegan törs ikte riktigt släpa ur akvariet på två pers.

Passformen på dörrhålet in till köket är perfekt!
Härligt du fått hem å börjat komma igång! Ta det lugnt så inget går i kras 😂
Idag kånkade vi in karet! Det var tungt och lite nervöst nör vi lyfte ner det från bilen. Men sen gick det bra :)

När brorsan och kollegan var kvar och var påfyllningsvakter så upptäckte de att varmvattenberedaren var avstängd så vi hade fyllt halva karet med kallt vatten... så det får stå halvfullt tills frugan åker dit imorgon. (Står i radhuset vi ska flytta till och vi har redan tillträde) Sumpen kan jag inte få igång förrns pvc-delarna har kommit. Droppfiltret är igång iaf. Fiskarna fick bada i lådor i akvariet och vi koppade in dem långsamt. Hoppas allt går bra nu.

Nästa gång jag köper nytt kar ska jag inte göra det under en flytt samtidigt som jag är hemma en dag på 3 veckor. Sjukt stressigt och jag hoppas för allt i världen att fiskarna klarar det här nu..

Idag kånkade vi in karet! Det var tungt och lite nervöst nör vi lyfte ner det från bilen. Men sen gick det bra :)

När brorsan och kollegan var kvar och var påfyllningsvakter så upptäckte de att varmvattenberedaren var avstängd så vi hade fyllt halva karet med kallt vatten... så det får stå halvfullt tills frugan åker dit imorgon. (Står i radhuset vi ska flytta till och vi har redan tillträde) Sumpen kan jag inte få igång förrns pvc-delarna har kommit. Droppfiltret är igång iaf. Fiskarna fick bada i lådor i akvariet och vi koppade in dem långsamt. Hoppas allt går bra nu.

Nästa gång jag köper nytt kar ska jag inte göra det under en flytt samtidigt som jag är hemma en dag på 3 veckor. Sjukt stressigt och jag hoppas för allt i världen att fiskarna klarar det här nu..

Alltid stressigt med flytt av fiskar och kar samtidigt som flytt, får hoppas allt går bra 👍😊
Sitter på flyget till Kroatien just nu. Frugan har fyllt på lite vatten och rapporterade att alla fiskar verkade leva. Malen Roffe verkade dock slö tyckte hon. Men han kanske piggnar till. Ena cichlan har eventuellt blivit mat skrev hon senare. Får se ifall den dyker upp:)
Nu börjar vi komma till ro hemma. Värmen i radhuset var inte igång så fiskarna har fått gått lite kyligt. Men alla lever och igår fyllde jag på med lite varmare vatten och värmen hoppade igång så nu mår de bättre. Innan var fiskarna jävligt bleka och jag var lite orolig. Men nu börjar de få tillbaka färgen och rör på sig mer :)

Beställde även pvc idag så beroende på när grejerna kommer så sparkar jag igång sumpen nästa vecka :)

Och nej, jag har inte tagit bort sugproppslyftarna än, tycker att det är snyggt med dem där 😂

Edit: det gröna på rutan ska jag försöka skrapa bort någon dag. Någon som har något tips på hur jag kan få den svart också? Är ju liksom vatten på båda sidor av den sen.
Gott att se!

Tycker du borde ändra rubriken från novis till medelmåtta. Du kan ju det här 😁
Skrivet av Sjebbe
Gott att se!

Tycker du borde ändra rubriken från novis till medelmåtta. Du kan ju det här 😁
Tack du! Lite har man ju snappat upp från er proffs 😘
Nu börjar vi komma till ro hemma. Värmen i radhuset var inte igång så fiskarna har fått gått lite kyligt. Men alla lever och igår fyllde jag på med lite varmare vatten och värmen hoppade igång så nu mår de bättre. Innan var fiskarna jävligt bleka och jag var lite orolig. Men nu börjar de få tillbaka färgen och rör på sig mer :)

Beställde även pvc idag så beroende på när grejerna kommer så sparkar jag igång sumpen nästa vecka :)

Och nej, jag har inte tagit bort sugproppslyftarna än, tycker att det är snyggt med dem där 😂

Edit: det gröna på rutan ska jag försöka skrapa bort någon dag. Någon som har något tips på hur jag kan få den svart också? Är ju liksom vatten på båda sidor av den sen.
Snyggt! 😎 Jag bredspacklade svart silikon på insidan av min ytavrinning. Det har hållt sig bra, och ser vettigt ut i mitt tycke. Dock blir det svårt att få det att härda i vatten.. 😅 Så kanske svart plexi?
Skrivet av JohnJohn
Snyggt! 😎 Jag bredspacklade svart silikon på insidan av min ytavrinning. Det har hållt sig bra, och ser vettigt ut i mitt tycke. Dock blir det svårt att få det att härda i vatten.. 😅 Så kanske svart plexi?
Inte helt dumt! Har ju några dagar på mig innan pvcn kommee så kanske blir till att köpa svart silikon! Eller kanske bara någon svart vattenbeständig färg kan funka 🤔
Inte helt dumt! Har ju några dagar på mig innan pvcn kommee så kanske blir till att köpa svart silikon! Eller kanske bara någon svart vattenbeständig färg kan funka 🤔
Tec7 borde ju funka 👍
Vad kul att du fixade större kar och att allt gick bra.. Ni pratar också om svart silikon och att nåt ska härda i vatten? Svaret är: Conexo från Juwel
Tipsar om den här också.

https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.344.4522/munster-orca-undervattenslim-450g

Byggde om sumpen under drift med den här, kletigt som få men det funkade.
Ja alltså för att få "svart färg" på insidan så är nog vanlig svart akvariesilikon billigare. Men både Conexon och tech7 funkar riktigt bra för att limma under vatten.

Vattenbeständig färg brukar vara svårt. Dels så ska det fästa på glas, och inte flaga. I min tråd på sida 6 kan du se hur det kan bli, och hur du KAN göra. 😁
Tack för svaren grabbar! Bara för att förtydliga så tänkte jag smeta på något svart på baksidan av glaset, alltså i avrinningsboxen, som för nuvarande är tom. Mdn tec7 var en bra idé. Det kan jag dessutom få tag på idag om jag vill också :)
Var precis iväg ovh köpte svart tec7. Det står på att det är mögelresistent. Vet stt man inte vill ha antimögel-medel i akvariet. Men är möhelresistens och antimögel-medel samma sak? Ska läsa på lite så fort dottern har somnat men någon här kanske vet. Är ju många som använt tec7 i akvarier men vet inte ifall det är någon skillnad på transparent, vit och svart.

Föregående inlägg kan ni bortse ifrån.

Däremot så ställde en polare till mig en bra fråga; varför har man avrinningsbox? Finns det några fördelar om man jämför med att bara ha borrade rör? Finns säkert någon bra anledning men jag har ingen koll alls haha
Föregående inlägg kan ni bortse ifrån.

Däremot så ställde en polare till mig en bra fråga; varför har man avrinningsbox? Finns det några fördelar om man jämför med att bara ha borrade rör? Finns säkert någon bra anledning men jag har ingen koll alls haha
Angående avrinningsbox så vill jag gärna tro att det kommer från den delen av hobbyn som sysslar med saltvatten.

Pga saltvattnets högre densitet som samlas partiklar och protein vid vattenytan. För att lättast få detta till filtreringen eller skummaren så är ytavrinning det mest effektiva.

Med reservation för att ha helt fel 🤭
13/17
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.