Bilder och filmer

»

Presentation av ännu en novis

12/17
Skrivet av OnkelOskarEklund
Lite ändring i planen, kommer köra hem akvariet på släpkärra. Vill man göra något speciellt då? Tänker på att en släpkärra är rätt skumpig. Kan man spänna med spännband rakt över glaset eller hur fan ska man göra?
När jag kört stora kar så har jag kört det på 20-30mm cellplast sen spänt det försiktigt. Även fraktat glas så. Senast i måndags.
Lite ändring i planen, kommer köra hem akvariet på släpkärra. Vill man göra något speciellt då? Tänker på att en släpkärra är rätt skumpig. Kan man spänna med spännband rakt över glaset eller hur fan ska man göra?
Reglar tvärs över å spänna ner över dem. När jag körde hem karet spände jag fast ställningen i släpet å karet I ställningen.
Det funkar. 👍🏻

Annars planen som du hade med reglar och OSB kan ju vara ett bra alternativ. Iom att du ska åka så långt. Då behöver du inte oroa dig för stenskott eller asfalt heller.
Skrivet av JohnJohn
Det funkar. 👍🏻

Annars planen som du hade med reglar och OSB kan ju vara ett bra alternativ. Iom att du ska åka så långt. Då behöver du inte oroa dig för stenskott eller asfalt heller.
Jag slår faktiskt på stort och hyr ett täckt släp för säkerhetsskull. Kärrorna är inte breda nog att ha ställningen och karet bredvid varandra som jag egentligen hade velat. Så får köra stående. Släpet är 150cm högt invändigt och ställning+kar är 145,5 så det är på fitthåret att det går haha!
Jag slår faktiskt på stort och hyr ett täckt släp för säkerhetsskull. Kärrorna är inte breda nog att ha ställningen och karet bredvid varandra som jag egentligen hade velat. Så får köra stående. Släpet är 150cm högt invändigt och ställning+kar är 145,5 så det är på fitthåret att det går haha!
Kom ihåg att mäta längst in även, släpen brukar ju slutta ner längre fram.
Skrivet av ChristofferJonsson
Kom ihåg att mäta längst in även, släpen brukar ju slutta ner längre fram.
Det är ett sånt här släp, det är 366 långt invändigt så det ska nog vara lugnt :)
Mitt i natten och fullt med ideer i skallen.

Ska man slå på stort i nya karet och köpa någon snyggare sand? Kör med standarden julas blästersand i dagsläget men vore kul med något annat. Mörkade/ljusare vet jag inte vad jag skulle gilla mest. Kanske blir för mörkt med svart bakgrund och mörk sand? Å andra sidan så syns all skit så jävla bra på ljus sand.

Ska man slå på stort i nya karet och köpa någon snyggare sand? Kör med standarden julas blästersand i dagsläget men vore kul med något annat. Mörkade/ljusare vet jag inte vad jag skulle gilla mest. Kanske blir för mörkt med svart bakgrund och mörk sand? Å andra sidan så syns all skit så jävla bra på ljus sand.
Med mörk/svart sand så får du ju sjukt nice kontrast till firrarna.
Skrivet av Sydamerika
Med mörk/svart sand så får du ju sjukt nice kontrast till firrarna.
Låter fan snyggt.. du som är i branchen kanske har något tips på prisvärd sand? Karet är ju på typ 2kvm så det går ju åt en skvätt haha

Cirkulation är allt du behöver för ren sand. Eller rockor.
Cirkulation är allt du behöver för ren sand. Eller rockor.
Ja rocka har jag ju köpt så den delen är ju redan avklarad 😂
Låter fan snyggt.. du som är i branchen kanske har något tips på prisvärd sand? Karet är ju på typ 2kvm så det går ju åt en skvätt haha
Det bästa jag kan komma på om du ska ha svart grus/sand för akvariebruk, är att köpa det på Hornbach. Hornbach har prisgaranti, så där får du bäst pris. Annars, om du vill gynna tex Janne på Södermalms Akvarieaffär så är han iaf garanterat billigare än Akvarielagret. Du kan hitta svart sand på Zoo.se också, men de matchar inte priserna mot Hornbach.

Du skulle tex kunna blanda JBLs fina svarta med lite grövre svart matt grus.
Skrivet av Sydamerika
Det bästa jag kan komma på om du ska ha svart grus/sand för akvariebruk, är att köpa det på Hornbach. Hornbach har prisgaranti, så där får du bäst pris. Annars, om du vill gynna tex Janne på Södermalms Akvarieaffär så är han iaf garanterat billigare än Akvarielagret. Du kan hitta svart sand på Zoo.se också, men de matchar inte priserna mot Hornbach.

Du skulle tex kunna blanda JBLs fina svarta med lite grövre svart matt grus.
Jbl:s fina svarta skulle jag ej rekommendera då det finns partiklar I den som är magnetisk. Fastnar i pumpar och dödar dem till slut.
Nu händer det grejer, lasset går mot Vallentuna!

Över en kubik så får man vara med i coolingklubben va?
Nu händer det grejer, lasset går mot Vallentuna!

Över en kubik så får man vara med i coolingklubben va?
1560 liter totalt för å vara mer exakt 😁
1560 liter totalt för å vara mer exakt 😁
Haha sant!

Känner redan nu att snorren har växt med iaf 2-3cm!
Haha sant!

Känner redan nu att snorren har växt med iaf 2-3cm!
Tur fan du inte sa de då du var här, då hade du fått lyfta in det själv....
Vill ju dela med mig av äran till er andra också!

Synd bara att någon glömt att det var massa rör i vägen, annars hade jag varit hemma i Storstan vid det här laget 🙄😉😂

Synd bara att någon glömt att det var massa rör i vägen, annars hade jag varit hemma i Storstan vid det här laget 🙄😉😂

Tog 14 minuter att fixa....
12/17
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.