Rockor

»

HJÄLP! Tagg rakt igenom rocka!

HJÄLP!

Min rocka har fått en ”ömsad” tagg rakt igenom sig, från munnen och ut typ mellan ögonen.
Någon annan som varit med om liknande och nått tipps?

Tänker man skulle klippa av taggen på översidan och sen försöka dra ut den samma väg den har gått in.
Tar hjälpsamt emot tipps om ni har någon bättre idé
Jozi och @peterplätt hade ju en mycket liknande situation för inte så länge sedan. Har för mig att de postade en video på det, men jag hittar det inte nu... Om jag minns rätt så håvade de upp rockan, vände den upp och ned, höll fast med en blöt handduk, drog ut gadden med en tång. Men man kan ju som du säger också klippa av den bit som sticker ut innan, det är ingen nackdel. Men jag tror så som grabbarna gjorde är rätt sätt. Även om hullingarna talar mot att man ska dra ut den samma väg som den kom.
Jag har varit med om samma, dock hade taggen gått typ hela vägen igenom 1cm nedanför ögat. Rockan var medtagen 1 dag eller 2 men uppvisar inga bekymmer nuförtiden.
Skrivet av HampusH
Jozi och @peterplätt hade ju en mycket liknande situation för inte så länge sedan. Har för mig att de postade en video på det, men jag hittar det inte nu... Om jag minns rätt så håvade de upp rockan, vände den upp och ned, höll fast med en blöt handduk, drog ut gadden med en tång. Men man kan ju som du säger också klippa av den bit som sticker ut innan, det är ingen nackdel. Men jag tror så som grabbarna gjorde är rätt sätt. Även om hullingarna talar mot att man ska dra ut den samma väg som den kom.
Så du tror det är rätt att dra ut den samma väg som den gick in, eller fattar jag dig fel?
Tänker att den blir ju större och större ju längre in den går, och genom att dra ut den från samma håll så behöver ju inte skadan bli ännu större.
Skrivet av Brillo
Så du tror det är rätt att dra ut den samma väg som den gick in, eller fattar jag dig fel?
Tänker att den blir ju större och större ju längre in den går, och genom att dra ut den från samma håll så behöver ju inte skadan bli ännu större.
Fast tänk på att den har hullingar.

Drar du ut den åt det håll den gick in så "sågar" du upp såret.
Det är nog från fall till fall skulle jag säga. Lägg upp lite bilder... Men oavsett så skulle jag nog dra ut den från samma håll som den kom från. Taggen är ju dessutom större / bredare i basen, vilket innebär att om man ska dra ut den där den sticker ut så kommer du få "tvinga" ut den och samtidigt göra mer skada i andra änden av hålet. Nej jag kan dragit ut den från samma håll den gick in. Om inte majoriteten av gadden gått igenom ut på andra sidan då men det har jag ju svårt att tro...
Ska käka, men dra ut den nedåt, bestämt och med tång.
https://youtu.be/QsLwV28_B_w
Detta var andra gången, första stack den ut på ovansidan som för dig.
Tack för alla tipps och tack Jozi för videon, kopierade tillvägagångssättet och det gick jävligt smidigt.
Nu blir det vattenbyte och salt.
Hur resonerar ni kring salt? 2-3 dl/100liter eller mer eller mindre?
Andra åtgärder? Höja temp eller inte?
Skrivet av Brillo
Brukar köra 3dl/100L när det kommer till salt. Sen bara rent vatten och lugn och ro för att minimera stress på rockan. Rockor hsr en fantastisk återhämtningsförmåga
Skrivet av Brillo
Exakt som Tobias skriver, du kan släcka med så går den ner i varv.
Yup. 3dl salt / 100 liter vatten. Samt rent vatten... Glöm inte av att tillsätta rätt mängd salt vid större vattenbyten om du kör i salt (så att du behåller samma salthalt). Kör den salthalten i 2-4 veckor, sedan trappa ner någon deciliter/ 100 liter vatten per vecka tills du är nere på rent sötvatten över längre tid.

Fisk klarar sött till saltare vatten bra, men från salt till sött bör det gå långsammare.
Och bra jobbat så klart!
Snyggt jobbat Brillo! 👍🏻 3dl/100Liters hade jag också gått på.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.