Stora ciklider

»

Paretroplus tillsammans med annan fisk?

Paretroplus med andra fiskar... Hur många är det här inne som har/haft det? Jag hade tidigare min grupp med fengäddor bl.a. men när 2 olika fengäddor mystiskt blivit enögda tolkade jag det som att madagaskacikliderna var bovarna. De har ju tänder som är ganska väl anpassade för att knipa ett öga. Någon som varit med om liknande?

Frågan är, vågar man ha dem med t.ex rockor? Skulle deras ögon kunna vara ett potentiellt mellanmål för en paretroplus? 🤔

Har lite platsbrist och tänkte flytta på mina 5 stora Paretroplus till ett kar där det går bl.a. gars, dats, L-mal och rockor... Vad tror vi om det? Rockorna kan ju skydda sina ögon rätt bra och är mycket större än fengäddornas. 🤔

Vi har aldrig ens tänkt på saken men våra Maculatus har inte skadat några andra fiskar och vi har haft lite olika rockor, lmalar, dats, cichlor, arowana, limor osv 🙂
Skrivet av JohanAntonsen
Vi har aldrig ens tänkt på saken men våra Maculatus har inte skadat några andra fiskar och vi har haft lite olika rockor, lmalar, dats, cichlor, arowana, limor osv 🙂
Gött att höra. Tack för svar... Fick lite svar från annat håll också och det lät liknande. Det blir en fiskflytt nu på en gång! Känns bra!

Min grupp Paretroplus har ju fått ett helt eget kar och visat upp lekbeteende i princip varje dag i 3 år men utan resultat... Nu får det fan räcka, haha.
Skrivet av HampusH
Gött att höra. Tack för svar... Fick lite svar från annat håll också och det lät liknande. Det blir en fiskflytt nu på en gång! Känns bra!

Min grupp Paretroplus har ju fått ett helt eget kar och visat upp lekbeteende i princip varje dag i 3 år men utan resultat... Nu får det fan räcka, haha.
näääääjjjjjjjjjj nåt år till kan de väll få???? :D hade vart episkt me yngel på de!
Skrivet av HampusH

Ähh låt dom flytta till kåtvatten i köping istället👌🤣
Skrivet av HampusH

Mina leker inte så frekvent längre, kanske har tröttnat på att mata sina ”kompisar” med sina ägg, eller också är det något annat som har förändrats. Den förändring som jag är medveten om är att jag har stängt av uvc i den burken och det var faktiskt efter det som lekarna blev färre. Inte för att jag kan begripa hur det skulle kunna påverka men jag ska fan köra igång det igen och se om det händer något.. 🤷‍♂️
Haha.. Med tanke på att jag både håller på att minska antalet akvarier igång, samtidigt som jag skulle ta hem mina 16 fengäddor mellan 25-45cm, så blev plötsligt min platsbrist ännu mer bristande... 😅

Det får bli ett framtida projekt att odla Paretroplus... Kan uppdatera att det går bra i akvariet. Lite knôkat, men de kommer överens De spänner sig för varandra likt innan och de verkar ha delat upp sig likadant som de gjort i alla andra kar. Dvs två par i varje hörn av karet, och det 5e hjulet i mitten under en rot. 😁
Paretroplus har en jäkla märklig inställning till livet... Låtsasleker i 100 år utan att lägga ägg, och nu är de på och biter i gadden på rockorna. Deathwish much?

Kan också vara så att det är en rocka som fått yttersta spetsen av gadden skavd och de ser något vitt som de är intresserade av.. Har bara sett 1 paretroplus göra en liten *boop* på gadden hittills som tur är.. Får se om det händer igen eller vad grejen är. I övrigt verkar allt fungera bra med dem i karet! Lite spänningar och mätningar mellan dem och datten, men inget utöver det vanliga.
Jag slog på mitt uvc i paretroplus-burken igår, spännande att se om dom börjar leka igen pga det. Verkar ju konstigt om så är fallet men det är det enda jag har ändrat på så värt ett försök!

Tycker att mina ser rätt små ut om man jämnför med dina. Jag har ett par där både honan och hanen är betydligt mindre än övriga också, men det tar dom igen i aggressivitet 😂
Paretroplus är ena jäkla envetna fiskar alltså... Som jag skrev sist här så verkade de ha ett intresse av rockornas gaddar. Det la sig ändå ganska snabbt. Men en av rockorna hade ett litet litet sår på ryggen sedan innan. Det var som att cikliderna blev besatta av såret... Med jämna mellanrum hela dagarna och säkert nätterna också var de där och naffsade. Såret gick från att vara kanske 5*5mm stort till närmare storleken av en 50öring... Tänkte att de kanske lägger av, men icke. Till slut tröttnade jag och de fick flytta till 2100 liters karet istället. Inget jag egentligen ville men så fick det bli. Såg att du frågade vad som hänt med marblen när jag visade upp dem i våran livesändning tobiassorensen, men missade att svara dig..

Hade egentligen velat ha dem i ett eget kar men detta får vara lösningen till vidare. Hittills har de inte visat intresse för att naffsa eller bita på någon annan, så jag hoppas det håller i sig.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.