Skrivet av TobiasKing
Får du microbubblor i stora burken med en lp60? Shit jag körde en lp60 och en hiblow hp80 i min gamla träburk utan microbubblor
Tänk på att David är extremt tekniknördig av sig. Att köra luftpumpen på timer medför att han får koppla in ytterligare en teknisk attiralj. Sen kan man ju alltid skyll på mikrobubblor.
Skrivet av TobiasKing
Får du microbubblor i stora burken med en lp60? Shit jag körde en lp60 och en hiblow hp80 i min gamla träburk utan microbubblor
Mmm, av den enkla anledningen att jag vill försöka gömma plattorna lite och då träffar luftströmmen returflödet från filtret. Så det är inte lp60 i sig som gör det utan kombinationen.
Skrivet av ChristofferJonsson
Tänk på att David är extremt tekniknördig av sig. Att köra luftpumpen på timer medför att han får koppla in ytterligare en teknisk attiralj. Sen kan man ju alltid skyll på mikrobubblor.
Hah, inte just i det här fallet men annars så. =)
Skrivet av DavidEk
Blåsa, backspola, blåsa, backspola osv osv.
Slår igång pumpen och ”whoof” så kommer det ut ett dimmoln med supersmå partiklar..
Verkar inte spela någon roll hur mycket jag spolar beadsen.
Gilla läget eller gör jag något fel?
Tja asså haft samma strul med eb50 tills jag testade att blåsa som en tok ca 40 sek för att sedan backspola med öppen luftning tills filtret är fullt med vatten slå om å blås igen 40 sek 4 till 5ggr eller kolla så att backspol glaset är hyffs rent. Blev jättebra här, posta gärna om du upplever lika hos dig.
Återblick :)
On this day (nästan iaf). För 2 år och 2 veckor sedan fylldes karet för första gången.
Skrivet av DavidEk
Återblick :)
On this day (nästan iaf). För 2 år och 2 veckor sedan fylldes karet för första gången.
Det är ju nästan så det behövs en färsk bild också så man ser utvecklingen från fyllning till i dag 😉
Skrivet av JohanEgerhäll
Det är ju nästan så det behövs en färsk bild också så man ser utvecklingen från fyllning till i dag 😉
Inte mycket har hänt… misslyckade försök med växter gör att allt ser kalt och trist ut. Men bara jag hittar några plastväxter (typ gullranka i plast) som inte består av massa löstagbara blad så ska det blir lite grönare. :)
Alltid lika kul att se 😀
Hur stora är dina praktbotior?
Skrivet av DavidEk
Inte mycket har hänt… misslyckade försök med växter gör att allt ser kalt och trist ut. Men bara jag hittar några plastväxter (typ gullranka i plast) som inte består av massa löstagbara blad så ska det blir lite grönare. :)
Grymt! I vad låg misslyckandet? Är lite i dom tankarna själv..
Skrivet av JohanEgerhäll
Alltid lika kul att se 😀
Hur stora är dina praktbotior?
Runt 10cm, vissa över och vissa under. Men de större är hyggligt höga i kroppen och feta. :)
Skrivet av Jozi
Grymt! I vad låg misslyckandet? Är lite i dom tankarna själv..
Jättevallen var för skör och bröts av bara en ciklid eller mal tänkte på att simma igenom ”snåret”.
Cryptocoryne aponogetifolia växte för dåligt (för lite ljus?) fastän jag preppade med luftiga grusområden och gödningskulor för rötterna. Sen när filamentbarberna flyttade in var det kört, bladen blev frukost..
Gjorde ett försök med helt nedsänkt gullranka som överlevde i 2 månader innan de ruttnade upp.
Klurade på att testa med anubias högre upp på rötterna, men kostnaden blir astronomisk.
Nya planen är att hitta vettiga plastväxter som jag kan surra fast vid alla rötter, men låta botten vara som den är idag.
Växter är fan rätt klurigt att få till med stora fiskar.. Men anubias borde ju funka, du får väl börja med plast och surra fast anubias efter hand 😀
Tycker det ser riktigt trevligt ut med ett stim botior, synd bara att dom växer lite trögt.
Skrivet av JohanEgerhäll
Växter är fan rätt klurigt att få till med stora fiskar.. Men anubias borde ju funka, du får väl börja med plast och surra fast anubias efter hand 😀
Tycker det ser riktigt trevligt ut med ett stim botior, synd bara att dom växer lite trögt.
Mina filamentbarber äter allt, även anubias😅
Någon som lyckats med växter i denna typ av kar ?
Skrivet av Agir
Någon som lyckats med växter i denna typ av kar ?
Min burk är inte lika stor, men jag håller på att försöka etablera en jättevalle i min bruk med rockor och stora malar. Har en som ligger på ytan som fiskarna får bråka med medans den som håller på att rota sig får vara ifred ganska bra...
Nu var det ju längesedan vi fick en uppdatering här, hur ser det ut i dagsläget? 😊
Såg att de tjusiga M. gephyrus var på väg ut, förståeligt med deras beteende. Någon plan för vad som kommer istället?
Skrivet av Mara
Nu var det ju längesedan vi fick en uppdatering här, hur ser det ut i dagsläget? 😊
Såg att de tjusiga M. gephyrus var på väg ut, förståeligt med deras beteende. Någon plan för vad som kommer istället?
Ser ungefär ut som sist. =)
Just nu är planen att kasta ut allt som inte känns skoj, och parallelt med det bestämma om vi ska leta hus eller inte. Så framtida innevånare i karet är lite otydligt, förutom att småfisken (praktbotior, filamentbarber), l-malarna, dats och eldål och sen den nu ensamma påffen ska vara kvar.
Planen är att hiva ut 9 ciklider som mest är stora fega sillar som bråkar. =) Dvs 7st M. gephyrus och 2st H. Psittacus.
Leta hus? Bor du i lägenhet nu? 🤔
Skrivet av djr83
Leta hus? Bor du i lägenhet nu? 🤔
Radhus.. och vi är less på att ha grannar.