Bilder och filmer

»

Vansinnet påbörjas (byggtråd)

40/41
Skrivet av KristianE
Jag kör ju pb10 som är något mindre än EB40 men inte så jätte mycket mindre...
Innan min burk började läcka så hade jag skaffat ett till för att öka den mekaniska filtreringen.
Det kan ev gå att knöla in ett EB60, med lite innovativ rördragning.

Frågan är vad ett EB40 för på begagnatmarknaden? 50% värdeminskning kanske?

Jaja, se om ökat flöde ger något, men medryckning känns som en viss risk i dagsläget.
Lånade min brors GoPro.

Lite sugen på att skaffa en egen blev man ju, men jag ska nog labba lite mer. :)

https://youtu.be/FNycnjZH4tc
Angående ditt flöde.
Är det uppmätt flöde eller bara killgissningar?
Killgissningar, mest. =)

Jag vet att jag avleder nog med vatten för att ett 25mm rör plus lite till flödar från droppfiltret, vilket enligt tabeller borde vara ca 2300l/h.
Jag vet hur mycket kulventilen är stängd för att skapa det här stickflödet.

Det trixiga är att stickröret har 30cm högre lyfthöjd samt att kulventilen inte öppnar sig linjärt. Så det är rätt stor osäkerhet.
Skrivet av DavidEk
Killgissningar, mest. =)

Jag vet att jag avleder nog med vatten för att ett 25mm rör plus lite till flödar från droppfiltret, vilket enligt tabeller borde vara ca 2300l/h.
Jag vet hur mycket kulventilen är stängd för att skapa det här stickflödet.

Det trixiga är att stickröret har 30cm högre lyfthöjd samt att kulventilen inte öppnar sig linjärt. Så det är rätt stor osäkerhet.
Men allså 2300L/h till 5000L vatten är på tok för lite i min mening. På mitt 1200L kör jag 10000L genom mitt eb60 och sen 10000L genom ett droppfilter plus en streamer på 10k längs botten.
Skrivet av tobiassorensen
Men allså 2300L/h till 5000L vatten är på tok för lite i min mening. På mitt 1200L kör jag 10000L genom mitt eb60 och sen 10000L genom ett droppfilter plus en streamer på 10k längs botten.
Mja, alltså, det går 2300l till droppfiltret.

Och kulventilen på huvudröret är stängd till ~25%.

Så minst 75% av flödet går i huvudröret, beroende på hur linjärt eller ickenlinjärt kulventilen öppnar.

När det kommer till streamers så är det ~65k flöde från dem.
Fulla flås överallt. Man kan inte klaga att en bil är långsam om man aldrig provat full gas.
Skrivet av DavidEk
Mja, alltså, det går 2300l till droppfiltret.

Och kulventilen på huvudröret är stängd till ~25%.

Så minst 75% av flödet går i huvudröret, beroende på hur linjärt eller ickenlinjärt kulventilen öppnar.

När det kommer till streamers så är det ~65k flöde från dem.
En kulventil är inte linjär öht. Och avstick är inte linjära vid strypningar.
Enda sättet att räkna fram flöde från en pump är om du vet trycket vid utloppet på pumpen vid full fart (om du inte har diagram på olika inställningar).

Men börja med att gasa fullt, det är ofta ganska mycket tryckfall över ett beadfilter.
I samband att ha invigt glasögonen och planterat/möblerat om en del så inspekterade jag droppfiltret.

Filtermattorna jag har lagt dit som ljuddämpning hade ju en del (väldigt koncentrerad) skit i sig. Inte mycket, men 2-3cm bruna fläckar runt varje stråle.

Så vattnet som kommit från beadfiltret de första 3 (?) månaderna med fisk i är allt annat än rent. Sen så är det lite bakterietillväxt just där vattnet träffar osv, men mest känns det som att beadfiltret släpper ifrån sig mer än det borde.
Skrivet av DavidEk
I samband att ha invigt glasögonen och planterat/möblerat om en del så inspekterade jag droppfiltret.

Filtermattorna jag har lagt dit som ljuddämpning hade ju en del (väldigt koncentrerad) skit i sig. Inte mycket, men 2-3cm bruna fläckar runt varje stråle.

Så vattnet som kommit från beadfiltret de första 3 (?) månaderna med fisk i är allt annat än rent. Sen så är det lite bakterietillväxt just där vattnet träffar osv, men mest känns det som att beadfiltret släpper ifrån sig mer än det borde.
Lite skit släpper det alltid förbi, det gör alla filter oavsett modell eller storlek. Har du blåst och backspolat beadfiltret sen uppstart? Jag märker skillnad när jag inte blåst filtret på ett tag.
Lite skit släpper det alltid förbi, det gör alla filter oavsett modell eller storlek. Har du blåst och backspolat beadfiltret sen uppstart? Jag märker skillnad när jag inte blåst filtret på ett tag.
Varje vecka..

När flödet minskas på pass mycket att droppfiltret tappar hävert i huvudröret så kör jag en rengöring. Och det är ganska precis var 7e dag.

Och jag misstänker att mattorna i droppfiltret behöver rengöras inom ett halvår/år eller så.. Med nuvarande nedsmutsning.
Skrivet av DavidEk
Varje vecka..

När flödet minskas på pass mycket att droppfiltret tappar hävert i huvudröret så kör jag en rengöring. Och det är ganska precis var 7e dag.

Och jag misstänker att mattorna i droppfiltret behöver rengöras inom ett halvår/år eller så.. Med nuvarande nedsmutsning.
Oj satan. Jag blåste och backspola inte mitt eb60 på 3-4v då börja de tappa tryck. Karet är 1200L med 5 rockor och hård matning🤣
Oj satan. Jag blåste och backspola inte mitt eb60 på 3-4v då börja de tappa tryck. Karet är 1200L med 5 rockor och hård matning🤣
Tja, det tappar nog minimalt med tryck mtp hur precist droppfiltret är kalibrerat. Det går nog 50l/min eller nåt i rör nr2.

Men manometern går från 0,4 till 0,5 bar när det är dags. =)
Skrivet av DavidEk
Varje vecka..

Du borde inte tappa tryck så snabbt
Du borde inte tappa tryck så snabbt
Jag känner mig som Manuel i Faulty Towers.. "I know noooooothing". =)
Skrivet av DavidEk
Jag känner mig som Manuel i Faulty Towers.. "I know noooooothing". =)
Hahahahaha.
Så, jag klurar på att bumpa upp filtreringen lite som jag hade som reservplan när jag byggde stora karet. Men frågan är om jag tänkt på allt?

Det blir mer en separat kammare/sump med moving bed (pondchips) som har samma vattennivå som karet och förbinds med ett 50mm rör.
Som alltid är det platsoptimering som gäller, så maxmåtten blir runt 60x60x60cm, med ca 180-190l effektiv volym som till att börja med fylls med 20-30l pondchips (dvs det jag har hemma).

Lite rördragning ändras och jag tänker att matning till droppfiltret ändras från eb40till den här nya lådan, som drivs med en Jebao dcp8000 som jag har liggandes.

Vad har jag inte tänkt på?

Sjuuuuuukt snygg mspaintbild bifogad..

Edit: Tanken dök upp igen idag när jag testade strypa flödet till droppfiltret. Det blev markant ökning av flödet i huvudröret från beadfiltret, så det känns dump att strypa den extra cirkulationen i onödan.
Alternativet är att jag är slö och tar ett ytterfilter modell störst som får agera poleringsmojj.. och mata droppfiltret.

Men då får jag minimalt med extra biologisk filtrering (behöver jag btw mer?).
Skrivet av DavidEk
Alternativet är att jag är slö och tar ett ytterfilter modell störst som får agera poleringsmojj.. och mata droppfiltret.

Men då får jag minimalt med extra biologisk filtrering (behöver jag btw mer?).
Verkar väl som en vettig idé med moving-bed, med pondchips får du väl mer biologisk filtrering? Vad jag förstod det som så var det mer mekanisk som du önskade, men det kanske är därför du drar det "vägen över" dropfiltret? 🤔

Oavsett så känns det som att du har 2 bra alternativ till ökad filtrering! 😃 Även om moving-bed alternativet känns mer långsiktigt. Kanske också mer resurskrävande förvisso..?
hade inte en pump som klarar lite motstånd eller klarar betydligt högre lyft höjd fixat ditt problem med att den tappar flöde så snabbt? vi har då absolut aldrig märkt vi tappat nåt flöde alls ifrån vår pump och vi har heller inte riktigt kunnat bakspola eller blåsa beadet så bra som man kanske borde ha gjort!..
40/41
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.