Bilder och filmer

»

Vansinnet påbörjas (byggtråd)

39/49
Skrivet av KristianE
Var det någon som hade köpt alla scalarer norr om Dalälven redan?
Nej, men jag shoppade 20st lokalodlade F2 peruscalarer.
1st levde efter en vecka. Butiken har liknande utfall med överlevnad i andra sändningar de fått.

Så vi kan väl säga att kvaliteten från odlaren inte var på topp, iom att andra batchen från odlaren visade uppenbara defekter.

Vilket gjorde att jag tappade lusten att köra scalarer för ett tag...
Hårdträning nu..

Jag blev sjukt pepp på ett litet(?) paludarium.
Alltså.. 30 min in i träningen så är första syrsan borta.

Jag är grymt imponerad.
Skrivet av DavidEk
Alltså.. 30 min in i träningen så är första syrsan borta.

Jag är grymt imponerad.
Inte bara så den ramlat ner? Eller ännu värre, smitit? Fast har den smitit lär du märka det, stört omöjlig att hitta och låter oftast konstant i min erfarenhet....
Skrivet av ChristofferJonsson
Inte bara så den ramlat ner? Eller ännu värre, smitit? Fast har den smitit lär du märka det, stört omöjlig att hitta och låter oftast konstant i min erfarenhet....
Hehe, nejdå. :)

Sitter och glor på dem och de sprutar nästan konstant nu på allt som kan vara mat.

2st syrsor har gått åt hittills. 2 kvar. :)
Skrivet av DavidEk
Hårdträning nu..

Jag blev sjukt pepp på ett litet(?) paludarium.
Väldigt smart lösning det där! Om du har ett paludarium sen så kan du ju trycka fast blöta pellets på glaset eller lägga på grenar / växter ovanför. De lär sig jäkligt fort...
Skoj.. eller nåt..

Stendöd winemilleri (en av de största) när man kommer ner till karet.

Misstänker starkt att vargflocken eller någon av papegojorna har slagit ihjäl den…

Yay..
Skrivet av DavidEk
Skoj.. eller nåt..

Stendöd winemilleri (en av de största) när man kommer ner till karet.

Misstänker starkt att vargflocken eller någon av papegojorna har slagit ihjäl den…

Yay..
Jäkla tråkigt när sådant händer! Jag beklagar!
Trist som f.
Har oxo ett gäng baffiga G WM och man börja fundera lite på hur gamla/stora de kan bli i normala akvarium.
Nu har du ju andra firrar som definitivt kan driva den till döds, så det verkar rimligt.

- Fick nyligen göra ett val att sälja en fin dat it som blev helt galen när WM började försvara sin grop förberedelse för lek....
Funderar på o dra upp en liten NGt och låta den gå ihop m övriga tidigt...
Skrivet av Zebulon
Trist som f.
Har oxo ett gäng baffiga G WM och man börja fundera lite på hur gamla/stora de kan bli i normala akvarium.
Nu har du ju andra firrar som definitivt kan driva den till döds, så det verkar rimligt.

- Fick nyligen göra ett val att sälja en fin dat it som blev helt galen när WM började försvara sin grop förberedelse för lek....
Mm, åldern är väl en faktor också. Har ingen aning hur gamla de kan bli, men de här borde vara runt (eller lite drygt) 3½ år gamla.

Vi har haft dem i drygt 2 år och de gick minst ett år hos importören.

Sitter och klurar på vad vi skulle kunna ha istf G. W. , och då ligger faktiskt någon till dats nära till hands. Den IT och NGT vi har står sig väldigt bra mot cikliderna (gruff, men vapenvila).
Skrivet av Zebulon
Trist som f.

Min Dicrozoster äro 7 år o kör på!!
Jag har fortfarande grymt mycket partiklar och bakterieblomning i karet vilket är "lätt" frustrerande.

Problemet är tvådelat.

1. Jag har flöde, typ för mycket? Partiklarna susar förbi insugen till filtret och bara det som är 1-1½cm ifrån åker in. På volymen vi talar om så är det ren tur om skit åker ner i filtret.

2. Jag har flöde, för lite/fel flöde? Jag har ett par döda fläckar på botten som samlar skit som jag jobbar på att få bort, dock så är placeringen lätt komplicerad pga plyfa och dryga metern djupt.. 19mm glas hjälper inte heller eftersom inga streamers sitter bra om de inte pekar rakt in, sätt de i vinkel så lossnar det när en fisk tittar på dem.

Lösning?
Hur fixar jag insug? Stryper och ökar flödeshastigheten vid silarna? (insugen ligger 30cm under ytan och 20cm från botten)
Lägga till ett till filter? (dropp/OH sump med polering?)
Annat?

Jag tycker ca 10-11k liter/h genom beadfiltret och pumpen går på ~80%. Borde väl räcka även om mer effekt ger större potential till att dra in skit.

Edit: Bakterieblomningen vet jag bara är att vänta på, och UV får jobba så länge.
Skrivet av DavidEk
Jag har fortfarande grymt mycket partiklar och bakterieblomning i karet vilket är "lätt" frustrerande.

Problemet är tvådelat.

1. Jag har flöde, typ för mycket? Partiklarna susar förbi insugen till filtret och bara det som är 1-1½cm ifrån åker in. På volymen vi talar om så är det ren tur om skit åker ner i filtret.

2. Jag har flöde, för lite/fel flöde? Jag har ett par döda fläckar på botten som samlar skit som jag jobbar på att få bort, dock så är placeringen lätt komplicerad pga plyfa och dryga metern djupt.. 19mm glas hjälper inte heller eftersom inga streamers sitter bra om de inte pekar rakt in, sätt de i vinkel så lossnar det när en fisk tittar på dem.

Lösning?
Hur fixar jag insug? Stryper och ökar flödeshastigheten vid silarna? (insugen ligger 30cm under ytan och 20cm från botten)
Lägga till ett till filter? (dropp/OH sump med polering?)
Annat?

Jag tycker ca 10-11k liter/h genom beadfiltret och pumpen går på ~80%. Borde väl räcka även om mer effekt ger större potential till att dra in skit.

Edit: Bakterieblomningen vet jag bara är att vänta på, och UV får jobba så länge.
Öka flödet. Maxflöde utan bypass är satt på 15k i en eb40. Så fläska på med 15k och sluta fega🤣😘
Skrivet av tobiassorensen
Öka flödet. Maxflöde utan bypass är satt på 15k i en eb40. Så fläska på med 15k och sluta fega🤣😘
Stackars lilla pump...

Då drar jag upp till max.. Dock med lyfthöjd och vinklar så maxar pumpen nog inte på 15k, men borde komma upp i lite mer än nu. =)
Skrivet av DavidEk
Stackars lilla pump...

Då drar jag upp till max.. Dock med lyfthöjd och vinklar så maxar pumpen nog inte på 15k, men borde komma upp i lite mer än nu. =)
Ja vafan. Har du sen bypass så kan du öka flödet 30% till. Så du kan slänga på 20k utan att skämmas.
Skrivet av tobiassorensen
Ja vafan. Har du sen bypass så kan du öka flödet 30% till. Så du kan slänga på 20k utan att skämmas.
Bypass har jag, och den är alltid aktiv förutom vid rengöring.

Sen kan jag ha antagit fel, men pumpen har max 21k/h. Sen 1m lyfthöjd, några 90 graders och ett filter i vägen. :)
Hmm.. fel.. typ 20cm lyfthöjd från vattenyta till returrör..
EB40 är ju inte jätte stor i förhållande till volymen du har.
Men du behöver garanterat med flöde över filtret förutsatt att du inte får medryckning så att skiten åker rakt igenom.
Bästa sättet att kolla är att släppa utflödet över massa filtervadd.

Angående streamers så är en separat magnet från typ magnetvaruhuset lösningen.
Jag köpte en på 40*40*20, den klarade min 36mm ruta utan problem med originalmagneten på streamern.
Skrivet av KristianE
EB40 är ju inte jätte stor i förhållande till volymen du har.
Men du behöver garanterat med flöde över filtret förutsatt att du inte får medryckning så att skiten åker rakt igenom.
Bästa sättet att kolla är att släppa utflödet över massa filtervadd.

Angående streamers så är en separat magnet från typ magnetvaruhuset lösningen.
Jag köpte en på 40*40*20, den klarade min 36mm ruta utan problem med originalmagneten på streamern.
Får se om jag kan fixa någon lösning med filtervadd för att kontrollera.

I värsta fall får jag väl börja spara pengar till nytt filter.. För det lär vara poppis här hemma. :/
Jag kör ju pb10 som är något mindre än EB40 men inte så jätte mycket mindre...
Innan min burk började läcka så hade jag skaffat ett till för att öka den mekaniska filtreringen.
39/49
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.