Jag roade mig lite.
Antingen så samlas det luft vid kulventilen innan pumpen eller så suger den lite där.
När jag rubbar (knappt någon rörelse alla) handtaget så hör man en ström av bubblor som går igenom pumpen.

Skrivet av DavidEk
Jag roade mig lite.
Antingen så samlas det luft vid kulventilen innan pumpen eller så suger den lite där.
När jag rubbar (knappt någon rörelse alla) handtaget så hör man en ström av bubblor som går igenom pumpen.
I din film på slangen så var returen åvan vatten en hel del är det så än? Jag tror att det försvinner efter som tiden går.

Skrivet av Päran
I din film på slangen så var returen åvan vatten en hel del är det så än? Jag tror att det försvinner efter som tiden går.
Nepp, jag har fyllt mer nu så returen ligger under vatten och insugen ligger ca 20cm under ytan.

Skrivet av DavidEk
Nepp, jag har fyllt mer nu så returen ligger under vatten och insugen ligger ca 20cm under ytan.
Hade själv lite bubblor någon dag efter start men inte flera dagar, kan det vara det andra joxet du hällde i? Vad tror du?

Skrivet av Päran
Hade själv lite bubblor någon dag efter start men inte flera dagar, kan det vara det andra joxet du hällde i? Vad tror du?
Ammoniaken? Njae det har jag svårt att se.
Jag väntar någon dag till, har ju inte varit igång så länge än.
Men blir det inte bättre så får jag testa lite och skruva upp/åt lite kopplingar.
Det är ju alltid lite luft som fastnar i kopplingar och skarvar om man inte har så hög hastighet.
Låt det gå ett tag så brukar det lösa sig.
Har man lite bakterier så går det ganska fort att få igång filtret. Tog knappt 2v helt utan färska bakterier för mig. Man kan ju köra så mycket högre nivåer än om man har fisk så man dopar bakterietillväxten.
Fyllt!
107,5cm blev det med 8,5cm till täckglasen. Borde räcka tycker jag. :)
Så aktuell vattenmängd skrivs ner från 5500l till 5375l.
Fått en härlig infusorie/bakterieblommning också så dags att testköra UVCn och se att den funkar.
Edit: Det här inlägget var mitt 666e. Lite skoj tycker tonåringen i mig. ;)

Skrivet av DavidEk
Fyllt!
Fått en härlig infusorie/bakterieblommning också så dags att testköra UVCn och se att den funkar.
Underbart! Grattis till det mycket fina bygget

Skrivet av DavidEk
Fyllt!
Damn!! Imponerande bygge från start till mål!
Tack!
Måste säga att det här forumets är grymt peppande och kompetent också .
Till skillnad från diverse grupper på ansiktsboken där man får kritik av folk som :
1, aldrig ha byggt något.
2, inte har en aning/bryr som om bakomliggande design/val.
Nu jävlar!!
Blir bra.
Väll värt.??
Ännu en fundering.
Jag hade tänkt lägga droppfiltret i bakkanten av karet på tvärdraget.
Men, filtret blir ju rätt massivt. Vågar jag verkligen ställa något som blir 45cm djupt (returrör mellan filter och vägg) eller måste jag hitta på något annat?
Det ska nog inte vara några problem.
Droppfiltret ska ju inte vara vattenfyllt.

Skrivet av KristianE
Det ska nog inte vara några problem.
Droppfiltret ska ju inte vara vattenfyllt.
Nej, men plyfa + media lär väl lätt väga 40-50kg.
Eller är jag bara nojig? :)
Ok.. närmare 20-25kg kanske när jag tänker efter..
Droppfiltret i fråga.
Nästan klart nu. Lite mer rör i genomföringarna samt göra klart locket och fixa matning från beadfiltret.
Fan vilket häftigt bygge, David..
Och som du själv sa, - stor respekt till alla på det här forumet som är så kunniga...

Skrivet av DavidEk
Droppfiltret i fråga.
Nästan klart nu. Lite mer rör i genomföringarna samt göra klart locket och fixa matning från beadfiltret.
Fan va fint dropp filter! Ger ju fina idéer ☺️
Ställ dig på regeln.
Troligen väger du mer än droppfiltret ?