Bilder och filmer

»

Kristians små eskapader

4/4
Det är lite roligt när man sätter sig framför karet och kan kasta i mat när man tittar på fiskarna.
Jag har ju inte kunnat mata samtidigt som jag tittar på fiskarna genom rutan på flera år.

Helt plötsligt dyker albino adoinisen fram och börjar mumsa på en massivore.

Bonus på rockorna som också var sugna på mat.
Skrivet av KristianE
Det är lite roligt när man sätter sig framför karet och kan kasta i mat när man tittar på fiskarna.
Jag har ju inte kunnat mata samtidigt som jag tittar på fiskarna genom rutan på flera år.

Helt plötsligt dyker albino adoinisen fram och börjar mumsa på en massivore.

Bonus på rockorna som också var sugna på mat.
Riktigt fina Rockor! 😍

Hur är Massivoren? Alltid velat testa, men min foder-gubbe tar inte in dem. Än. Står de sig bra i förhållande till Sinking gold?
Massivore är lite som godis här hemma.
Färgar vatten och lämnar ett spår efter sig när det sjunker så inget man vill mata för mycket med. Cichlid gold kan man använda som ett basfoder, det skräpar ner betydligt mindre.
Svårt att få nog av adonis bilder.
Tror någon är jäkligt nöjd över flytten till stora karet där man kan få mat flera gånger om dagen.
image
Tiden går och typ inget händer.
Fiskarna äter och vatten byts..

I veckan har jag fått till en fast installation av min flödesvärmare.
En 15pipa me kallvatten fram och sen en bypass förbi värmaren så att man kan blanda till rätt temperatur och få ett rimligt flöde till karet då flödet genom värmaren är i paritet med en 80åring med prostatacancer.
Sjukt smidigt att byta vatten nu.
Skrivet av KristianE
Tiden går och typ inget händer.
Fiskarna äter och vatten byts..

I veckan har jag fått till en fast installation av min flödesvärmare.
En 15pipa me kallvatten fram och sen en bypass förbi värmaren så att man kan blanda till rätt temperatur och få ett rimligt flöde till karet då flödet genom värmaren är i paritet med en 80åring med prostatacancer.
Sjukt smidigt att byta vatten nu.
Nice! Låter ju gött. Hur många liter / h kan du köra och vad hamnar tempen på? För jag antar att den ändå har sina begränsningar också?
Den är på 12kW.
Så tempen ut beror ju på tempen in.
Just nu har vi typ 2 grader in, då kan jag få ut 44 grader, max flöde genom värmaren är ca 5-6l/minut.

Så jag kan väl fylla med ca 7-800l i timmen nu under vintern (sommaren här det avsevärt mycket snabbare då vattnet in är upp till 15-17 grader, så vattnet ur ur världen blir varmare plus att jag kan blanda in väldigt mycket mer "kallvatten"). Fördelen för mig är ju att det inte blir några förluster i systemet (en varmvattenberedare läcker ju alltid lite värme under tiden vattnet värms, så den kostar ju energi bara genom att lagra vattnet) och familjen kan duscha även om jag har bytt vatten samma dag...
Skrivet av KristianE
Den är på 12kW.
Så tempen ut beror ju på tempen in.
Just nu har vi typ 2 grader in, då kan jag få ut 44 grader, max flöde genom värmaren är ca 5-6l/minut.

Så jag kan väl fylla med ca 7-800l i timmen nu under vintern (sommaren här det avsevärt mycket snabbare då vattnet in är upp till 15-17 grader, så vattnet ur ur världen blir varmare plus att jag kan blanda in väldigt mycket mer "kallvatten"). Fördelen för mig är ju att det inte blir några förluster i systemet (en varmvattenberedare läcker ju alltid lite värme under tiden vattnet värms, så den kostar ju energi bara genom att lagra vattnet) och familjen kan duscha även om jag har bytt vatten samma dag...
15-17 på sommaren? Damn... Vi har 4 grader året om. Varför så varmt på sommaren?
Skrivet av ChristofferJonsson
15-17 på sommaren? Damn... Vi har 4 grader året om. Varför så varmt på sommaren?
Sörlänning.. är ju varmt där. =)

Tror vi är utlovande 6-10grader beroende på säsong.
Skrivet av ChristofferJonsson
Vi får vårt vatten från en ytvattentäckt, även resten av Stockholm som får sitt vatten från Mälaren har temperaturer uppåt 10-15grader...
Riktigt fina och rena teckningar på rockorna trevligt att se ☺️
4/4
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.