Filtrering och vattenkemi

»

Mekaniskt droppfilter + förfilter Multicyclone 12 ? - någon som har/testat

Droppfilter låda 200liter.
ca 1/4 av lådan tänker jag enbart köra mekanisk rening med egen pump.
Tre höga korgar uppifrån o ner Filtervadd (byta regelbundet), Japanmatta över nästa korg filtervadd, filtervadd
Såg ett intressant förfilter, egentligen till dammar Multi Cyclone 12 ...
Den har även tömningsventil så man enkelt kan tömma/spola rent det i samband m vatten byten.
Enl ngn test, tydligen bra på micron runt 40-80, vilket inte säger mig något?
Tanken var ju o få bort värsta bös o skit innan reningen med filtervadden, samt bekväm "backspolning".
Förutom att den e pissdyr och jag nog inte har råd o köpa den... -Kan det vara en bra produkt/funktion till akvaristiska behov?

/Seb

Min första tanke det är ganska stort 200l hur stort är akvariet?
Hej. Just nu e karet bara 900liter...
Finns det någon nackdel med stora droppfilter.?
För när man ändå håller på kan jag ju plasta en rejäl droppfilterlåda
som sedan även kan funka i större kar, om
/när den tiden kommer...
Just den mekaniska reningen skrivs det inte så mkt om på forumen.
/S
Jag kör 130L Ikea plastback som droppfilter och jag skulle hellre köra 2 sådana än att tillverka en egen låda :)

Mekaniskt så börjar det vara ganska vanligt med beadfilter men dom kostar en slant. Samma funktion som i förfiltret du tittade på antar jag men i större skala. Vet faktiskt ingen som provat det där du länkade till så kan inte säga något om det tyvärr
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.