Rockor

»

Taeniura lymma

2/3
Skrivet av tobiassorensen
Jadu det är inte billigt med salt har jag med insett. Nu har jag kommit över skummaren och en del fisk i ett byte. Sten hade vi liggandes sen tidigare, belysning har jag köpt riktigt billigt begagnat.
Ja bara stenen hamnar nog på runt 10 lax sen ska det byggas sump köpas reaktorer osv gissar på att det hamnar på minst 20 lax sen får man lägga elpriset på det
Skrivet av KarlOlsson
Ja bara stenen hamnar nog på runt 10 lax sen ska det byggas sump köpas reaktorer osv gissar på att det hamnar på minst 20 lax sen får man lägga elpriset på det
Sten kan man köpa levande privat rätt billigt. I butik är det svindyrt. Man kan även köpa död ls privat och sen ner i kar eller sump och tillsätta en bit levande sten ifrån butik eller privatperson.
Har hittat levande sten så billigt som 30kr kilot privat. Men verkar ligga som standard på typ 50-70kr kilot privat.
Sten kan man köpa levande privat rätt billigt. I butik är det svindyrt. Man kan även köpa död ls privat och sen ner i kar eller sump och tillsätta en bit levande sten ifrån butik eller privatperson.
Har hittat levande sten så billigt som 30kr kilot privat. Men verkar ligga som standard på typ 50-70kr kilot privat.
Har tidigare haft svårt att hitta de volymer som jag behöver, men det ä klart 50-70kr är inte så farligt, att köra död sten tar lite för lång tid för min smak :/
Skrivet av KarlOlsson
Har tidigare haft svårt att hitta de volymer som jag behöver, men det ä klart 50-70kr är inte så farligt, att köra död sten tar lite för lång tid för min smak :/
Dock stor skillnad på en torr start mot att köpa levande sten från privatperson. Finns ju inte en chans å veta egentliga skicket på stenen, kan ju ha varit med om 25 krascher och sen bara putsats till å lagts till försäljning. Mängden skit som kan finnas i stenen är oändlig.
Skrivet av ChristofferJonsson
Dock stor skillnad på en torr start mot att köpa levande sten från privatperson. Finns ju inte en chans å veta egentliga skicket på stenen, kan ju ha varit med om 25 krascher och sen bara putsats till å lagts till försäljning. Mängden skit som kan finnas i stenen är oändlig.
Det är sant, jag har bara haft god erfarenhet av sten från privatpersoner. Men som sagt jag väntar tills jag har möjlighet att göra det rätt från början istället, kanske när jag har köpt en lägenhet istället för att hyra. Det är ju betydligt mer trassel att flytta ett saltkar än ett sötvattenkar i nödlägen.
Ähh inget som inte väteperoxid fixar;) äter upp allt organiskt material som finns i stenarna när man köper död ls
Ähh inget som inte väteperoxid fixar;) äter upp allt organiskt material som finns i stenarna när man köper död ls
Men då kan man lika gärna köpa torr/död sten istället.
Skrivet av KarlOlsson
Men då kan man lika gärna köpa torr/död sten istället.
Läs vad jag skrev igen. Död levande sten är torr levandesten. Kör den i ett väteperoxidbad så försvinner allt dött organiskt
Läs vad jag skrev igen. Död levande sten är torr levandesten. Kör den i ett väteperoxidbad så försvinner allt dött organiskt
Ah, hoppar över ord ibland
Styr en rejäl sump och kör all levande i sumpen istället tillsammans med rejäl skummare, refugium och diverse reaktorer. Mer utrymme till rocka och mer volym i systemet = större chans att lyckas.

Är själv i startgroparna för ett större saltkar med grisar till fiskar. Blir ett system runt 900L med en ATI powercone 250is till skummare. Ett fishonly system. Överdimensionerad skummare som gör jobbet utan problem.
Då går våra teorier i olika riktningar vill jag säga. Jag har kört rovfisk hela tiden i salt sen jag slutade med sötvatten. Att köra allt i en sump kan endast bli lika bra om sumpens yta är större än visningskaret. Exempelvis djur som är oönskade i ett korallrev är enbart guld värda i ett fish only. Ingen vill ha borstmask i revkar med koraller. Men kör du rovfisk som äcklar ner vill du ha dem i mängder för de äter då fan allt på bottnen. Sen hur många man får behålla efter puffers och tryckare mumsat klart är en annan sak. Men då tillkommer sumpen 😊
Märkte precis att väggen där jag hade tänkt ställa karet var 165cm, hade inte varit dåligt att hitta ett kar som som passar, hade varit rymt att beställa ett kar som var 165*80*60cm
Skrivet av KarlOlsson
Märkte precis att väggen där jag hade tänkt ställa karet var 165cm, hade inte varit dåligt att hitta ett kar som som passar, hade varit rymt att beställa ett kar som var 165*80*60cm
Jag har ett med måtten 165x70x50 till salu, är ju typ nästan samma mått 😂 Dessutom optiwhite på 3 sidor.
Jag har ett med måtten 165x70x50 till salu, är ju typ nästan samma mått 😂 Dessutom optiwhite på 3 sidor.
Salesman chrille🤣🤣
Pm ;)
Salesman chrille🤣🤣
Mån måste ju syssla med å sälja så såna som du har nå å köpa 😂
Mån måste ju syssla med å sälja så såna som du har nå å köpa 😂
Haha självklart. Synd bara du bor i norrland🤣 får styra ett gruppköp ifrån dig🤣
Kollade lite på DIY King, man blir allt lite sugen!
Jag kände dock att mitt kar var i minsta laget för att hålla dem en längre tid.....
Grymt häftiga dock!
Skrivet av Matnil
Kollade lite på DIY King, man blir allt lite sugen!
Jag kände dock att mitt kar var i minsta laget för att hålla dem en längre tid.....
Grymt häftiga dock!
Å inte så lite sugen.....
Hm, kollade vidare, han utsätter verkligen rockorna för stora risker om han tänker hålla ett helt gäng Gula kirurger, Pallettkirurger, Imperator och Clowntryckare i samma kar! Det är sannolikt bara en tidsfråga innan någon av dem ger sig på rockorna och stressar ihjäl dem.....
Skrivet av Matnil
Hm, kollade vidare, han utsätter verkligen rockorna för stora risker om han tänker hålla ett helt gäng Gula kirurger, Pallettkirurger, Imperator och Clowntryckare i samma kar! Det är sannolikt bara en tidsfråga innan någon av dem ger sig på rockorna och stressar ihjäl dem.....
Jag litar inte alltid på hans omdöme, te.x så starta han karet med en bakteriekultur blandat med liferock som enligt uppgift har en bakterieflora som är inaktiv men kan inte tänka mig att den är tillräckligt mogen för att kunna introducera fiskar kort efter man har byggt upp karet, speciellt inte känsliga fiskar.
2/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.