Rockor

»

Potamotrygon boesemani

Tjenare, nu när jag åter igen kommer kunna starta upp lite kar så blev jag lite nyfiken på Potamotrygon boesemani, men undrar om information i artregistret är korrekt? Enligt uppgift blir arten vanligtvis omkring 35cm och behöver ett kar som är minst 132x66x33 vilket enligt mig låter lite litet? Hur kommer ni fram till akvariestorleken?

Vad är eran åsikt?
Bump
Skrivet av KarlOlsson
Tjenare, nu när jag åter igen kommer kunna starta upp lite kar så blev jag lite nyfiken på Potamotrygon boesemani, men undrar om information i artregistret är korrekt? Enligt uppgift blir arten vanligtvis omkring 35cm och behöver ett kar som är minst 132x66x33 vilket enligt mig låter lite litet? Hur kommer ni fram till akvariestorleken?

Vad är eran åsikt?
Nej de blir 60+.
Skrivet av faltaren
Nej de blir 60+.
Bra, kan vara värt att se över forumets artregister för det dök upp flera exempel där det har dykt upp frågetecken speciellt under akvariestorlek och fiskstrolek.
Skrivet av KarlOlsson
Bra, kan vara värt att se över forumets artregister för det dök upp flera exempel där det har dykt upp frågetecken speciellt under akvariestorlek och fiskstrolek.
Artregister innehåller över 16000 arter, kanske inte kan begära att precis alla uppgifter finns och är korrekta. Hittar man korrekta uppgifter kan man själv skicka in tror jag å få artregistret uppdaterat. Eller hur funkar det djr83?
Skrivet av ChristofferJonsson
Artregister innehåller över 16000 arter, kanske inte kan begära att precis alla uppgifter finns och är korrekta. Hittar man korrekta uppgifter kan man själv skicka in tror jag å få artregistret uppdaterat. Eller hur funkar det djr83?
Vi får jaga Svampus med blåslampa ang artregistret då det är hans skötebarn🤣
Skrivet av ChristofferJonsson
Svampus är den som har hand om det i första hand, men jag kan naturligtvis också gå in och ändra.
Har för mig att artregistrets funktioner har diskuterats i någon tråd tidigare.
Har för mig (Svampus får rätta till det när han ser tråden :) ) att max längd hämtas från en databas (fishbase.com?) som ibland har fel och då behöver det rättas manuellt och akvariestorleken läggs antingen in manuellt eller skapas av en formel som utgår från fiskens längd där formeln ger mått för djur hållning i USA dvs ofta mindre än vad vi vill ha.
Som nämnts så är alla uppgifter från början hämtade från fishbase, och en autogenererad akvariestorlek är inskriven på alla arter. Där är "formeln" såhär:
akvariets längd = fiskens maxlängd X 4.
Akvariets bredd = fiskens maxlängd X 2.
Akvariets höjd = fiskens maxlängd X 1.

Om jag minns rätt så fungerar fishbase så att deras maxstorlek anges pga de individer som de får in rapporter på. Så trots att man väldigt lätt är en Google sökning bort från att se att 34cm inte stämmer, så kan inte fishbase ändra förrän de fått en rapport och kan bekräfta storleken till 100%

Dessa "basic"uppgifter står på majoriteten av arterna, då det är något tidskrävande att manuellt gå in och ändra / skriva en full artbeskrivning för varje enskild art (som sagt så finns det över 16000 st). Jag körde på ett tag, men pga tidsbrist så har det fallit bort och jag har inte skrivit eller ändrat något på väldigt länge tyvärr.

Mitt råd är som alltid att alltid, utan undantag, kolla upp så många olika källor som det bara går. Gärna bilder och videoklipp om det är oklart via andra sidor, då man enkelt kan se att fisken blir större än vad som ibland anges.

On topic så skulle jag säga att boesemani är en av de större, men framför allt mer aktiva och mer aggressiva arterna inom potamotrygon.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.