Övrigt

»

L240

1/2
Ursäkta ingen rovfisk/rovmal men kanske kan va kul ändå
Vad anser ni om att ha sand eller inte ?
Skrivet av Agir
Vad anser ni om att ha sand eller inte ?
Se till dina innevånare istället och deras behov. En rocka vill ju kunna gräva ner sig ibland, vissa ciklider har ju tagit landscaping som sitt kall i livet. Men helt klart så är ju en bar botten lättast att hålla ren från skräp, dock finns risk för alger vilket inte är de roligaste att försöka få bort från just botten.
Skrivet av ChristofferJonsson
Se till dina innevånare istället och deras behov. En rocka vill ju kunna gräva ner sig ibland, vissa ciklider har ju tagit landscaping som sitt kall i livet. Men helt klart så är ju en bar botten lättast att hålla ren från skräp, dock finns risk för alger vilket inte är de roligaste att försöka få bort från just botten.
Alger på botten är ju charmigt. Jag börjar få en fin brun matta i ett 540 jag har tre valpar i😂
Syftade på sand eller inte i plastlådan med yngel. :)
Skrivet av Agir
Syftade på sand eller inte i plastlådan med yngel. :)
Jag hade kört utan helt klsrt. Enklare att hålla rent som sagt.
Läste att Pseudacanthicus och Leporacanthicus yngel ska vara känsliga mot den beläggningen som blir på en naken botten.
Skrivet av Agir
Läste att Pseudacanthicus och Leporacanthicus yngel ska vara känsliga mot den beläggningen som blir på en naken botten.
Jag har en L160 i ett barebottomkar.

Svampus och Lutt ni har odlat pseudacanthicus vad säger ni?
Skrivet av Agir
Har god erfarenhet av bda alternativen, men mindre men täta vb.
Skrivet av Agir
Har också hört detta... Jag la faktiskt i ett tunt lager sand och lite små rotdelar den yngelbox jag hade till mina L160 för att vara på den säkra sidan.

Men jag tror inte att vanlig plast skulle kunna utsöndra något skadligt, och den enda beläggning som borde bli är väl typ alger och allmänt bös. Samma som hamnar på alla rötter, stenar och rutor i vanliga akvarier?
Grattis till yngel förresten! 😀
Tack tack :)

2 har dött men nu ser man lite färg på dom små :) 3 dagar
Skrivet av Agir
Ursäkta ingen rovfisk/rovmal men kanske kan va kul ändå
Leporacanthicus sp.L-240.
Räknas ju till köttätarna av L-malarna.
Carnivore.
Kul med yngel gratulerar😊.
Har själv denna vackra mal.
Får se om det blir något.

Stämmer att Leporacanthicus och även Pseudacanthicus mfl är köttätare men jag trodde att det krävdes att de jagar sina byten för att räknas som rovfisk.

Edit. Kom på att de jagar ju ifs både sniglar larver mollusker mm men jag tror de till stor del är asätare ?
planetcatfish uttrycker sig på detta sätt:

Not a true vegetarian so a wide variety of foods, including algae wafers, cucumber or courgette (zuchini), frozen bloodworm, prawns, shrimps and tablet food. Shelled crustaceans or molluscs appear favourite foods but should be fed sparingly or used for conditioning.

men i en bok av Hans-Georg Everts och Ingo Seidel så står det " I naturen tror man att dessa fiskar använder sina spetsiga tänder för att leta efter något ätbart i sprickor i trä, samt i skrevor på stenar. Därför bör de i akvarium ges huvudsakligen animaliskt foder som (mygglarver, räkor och andra skaldjur etc.)

inte första gången det verkar som planetcatfish är helt ute och cyklar
Skrivet av Agir
Stämmer att Leporacanthicus och även Pseudacanthicus mfl är köttätare men jag trodde att det krävdes att de jagar sina byten för att räknas som rovfisk.

Edit. Kom på att de jagar ju ifs både sniglar larver mollusker mm men jag tror de till stor del är asätare ?
Yes.
Lite så är väll ”normen”🤔.
Men om man matar med torrt/fryst jagar ju ingen rovfisk egentligen mer eller mindre ej..😅🤔.
Jo det är ju lite luddigt här o var.
Men nog gillar dom mollusker nog😊.
Såhär ser dom ut 10 dagar efter kläckning. lite gulesäck kvar.
ska hela gulesäcken va slut innan man börjar mata ? snart 11 dagar de simmat med gulesäck nu.
Skrivet av Agir
ska hela gulesäcken va slut innan man börjar mata ? snart 11 dagar de simmat med gulesäck nu.
Har 0 erfarenhet av just lmalar men yngel av andra arter låter jag förbruka hela gulesäcken innan jag börjar mata dom. Du kan alltid prova att mata dom trots dom har säck kvar.
Jag fick tips att lägga i en rot (eller en liten bit av en rot, om de simmar i ett litet utrymme), gärna någon som kanske legat i ett kar sedan tidigare så den har lite biomassa eller t.o.m alger på sig. Så fort de är redo så kommer de börja gnaga på den, och då ser man att de får en "sträng" i magen. Då kan du börja mata sen efter det. Så gjorde jag i alla fall med mina L160 malar. 🙂
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.