Information och nyheter

»

Rovfisk.se 7 år!

1/3
Lite sent och rent tekniskt fel dag, men ibland dyker ansvar och måsten upp i den verkligen världen, som gör att tiden inte riktigt räcker till. Men nog om det...

Idag, den 5 juni, fyller Rovfisk.se 7 år!

Det senaste året har vi som vanligt flyttat fram gränsen till nya och okända marker. Den största händelsen var nog den senaste julkalendern, där vi tog steget ut i den fysiska världen och tryckte upp en riktigt papperskalender med den där genuina julkänslan! Succén var ett faktum redan från start och även om det ur en ekonomisk synpunkt kanske inte var vårat mest lyckades projekt (vem kunde ana att det faktiskt kostar pengar att trycka upp papperskalendrar 😶) så var den en av våra mest uppskattade påhitt sen starten. Att få följa Jozi's vardag med en traditionell norrländsk jul var uppenbarligen väldigt uppskattat av många.

Kalendern presenterades dessutom under vår egna månad: Rocktober. Tanken med den månaden är att sprida lite glädje i en tid som annars är mörk och trist. Sånt som skulle kunna hända är allt från tävlingar till live-sändningar och kanske till och med nån riktig träff nånstans. Vi får se vad vi har i rockärmen i oktober!

Men har det inte hänt något på den här sidan om nyåret? Jo, naturligtvis! Kanske inte så jättemycket, men då får man kompensera på andra sätt. Det som främst har hänt var Akvariehelgen i Stockholm. Även om Rovfisk.se som organisation inte var på plats i år så var ett gediget gäng från forumet där. Vi fick ta del av både deras upplevelser och lite annat kul i en lågteknologisk live-stream utan stöd från kontrollrummet i Dalarna. Dessutom bjöd dom på en live-inspelning av ett avsnitt från våran uppskattade podcast! Och kommer någon att kunna glömma det nya uttrycket "TIO TUSS!"?

Vår kampanj om Stora fiskar har även väckts till liv igen, genom att Patric på Tropicarium har satt upp en ställning med våra flyers, som alla besökare är välkomna att ta av. Det är positivt för oss i form av mer publicitet, det är positivt för Tropicarium för att dom förhoppningsvis får ta emot färre fiskar från privatpersoner och det är, framför allt, positivt för alla fiskar som slipper hamna i alltför små kar. Win-win-win!

Nu hade jag velat säga att Sjebbe's framträdande i TV med sin idol Ola-Conny blev en formidabel succé. Men det kan jag inte, för det har fortfarande inte sänts. Jag gissar på att Kanal 5 valde att inte ha det med i TV-serien Ullared utan smider nog planer som bäst just nu över att skapa en helt ny serie av det material dom lyckades få ihop. Det återstår att se.

Det kommande året lär bjuda på många överraskningar och mycket glädje som vanligt. Går allt enligt planerna så tror åtminstone jag att det kommer att kokas ihop både det enda och det andra nu under sommaren. Och vem vet, kanske träffas vi i personalen och ni besökare nånstans i vårt avlånga land, på Liseberg, hos Kent i Nol eller en slumpmässigt vald bensinstation. Kom ihåg att klä er i våra egna kläder så att vi känner igen allt rovfiskfolk. Man kan springa på nån när man minst anar det. Det har jag själv gjort!

Tills dess så önskar jag en god fortsättning på födelsedagen och ett stort grattis till oss!
Väl talat broder.

Grattis till alla och tack för ännu ett år på denna fristad ❤️🤗🍻
Grattis grattis 😁
Grattis till oss! Världens bästa forum, med världens bästa medlemmar tror jag faktiskt, rent objektivt. 😁
Grattis på födelsedagen :)
Grattis till detta underbara forum och medlemmar.
Grattis!

På tal om kläder... Kepsar! 😁🙈
Skrivet av sluggo112
Grattis!

Instämmer. Jag tar en snapbackkeps eller två
Skrivet av sluggo112
Grattis!

Bra kepsar är inte helt billigt att få till. För att göra riktiga brodyrer så måste man skapa designen på ett kort och det kostar ca 700. Det kortet används sen när man skapar kepsarna, men hur bra designen blir på kepsen vet man inte förrän både kortet och kepsen år skapade. Och varje ny design kostar då 700 + kepsens kostnad.
Tex enbart själva rockan har dom som gör sånt där sagt blir för kompakt och kommer att kännas som en fet kaka av tråd, samtidigt som jag tror att det skulle kunna bli snyggt om man får till det bra.

Men det går helt klart att göra och då pratar vi om kepsar som kommer att vara mer eller mindre identiska i både stil och kvalité som riktiga kepsar med diverse sportlag på.

Om tillräckligt många är intresserade så kan jag ta fixa fram kepsar, men då får man också vara beredd på att betala lite mer om det visar sig att designen inte blev bra och nya kort behöver tas fram.
Exakt hur dyrt det blir beror helt och hållet på antalet kepsar vi kan sälja.
Skrivet av djr83
Bra kepsar är inte helt billigt att få till. För att göra riktiga brodyrer så måste man skapa designen på ett kort och det kostar ca 700. Det kortet används sen när man skapar kepsarna, men hur bra designen blir på kepsen vet man inte förrän både kortet och kepsen år skapade. Och varje ny design kostar då 700 + kepsens kostnad.
Tex enbart själva rockan har dom som gör sånt där sagt blir för kompakt och kommer att kännas som en fet kaka av tråd, samtidigt som jag tror att det skulle kunna bli snyggt om man får till det bra.

Men det går helt klart att göra och då pratar vi om kepsar som kommer att vara mer eller mindre identiska i både stil och kvalité som riktiga kepsar med diverse sportlag på.

Om tillräckligt många är intresserade så kan jag ta fixa fram kepsar, men då får man också vara beredd på att betala lite mer om det visar sig att designen inte blev bra och nya kort behöver tas fram.
Köper definitivt keps om det skulle finnas!
Skrivet av djr83

Ja allså en keps är ju ändå 3-500 kr i butik.
Om vi kommer upp i säg minst 10 kepsar så kan vi nog dra igång det här projektet, då blir inte kostnaden per nytt designförsök per keps orimlig iaf.
Skrivet av djr83

Jag förstår helt och hållet, och sen är det precis som du säger, kvalitet kostar 😊

Kostar en keps runt 500 är jag absolut på, kostar de det dubbla känns det kanske inte lika kul 🙈 vi kan väl testa och se hur responsen är, fungerar det bra kanske man kan dra igång någon typ av gruppköp någon gång per år eller så (det här ju gjorts på diverse forum "back in the days")
Skrivet av djr83
Om vi kommer upp i säg minst 10 kepsar så kan vi nog dra igång det här projektet, då blir inte kostnaden per nytt designförsök per keps orimlig iaf.
Men ska vi inte fixa en lista på vilka som kan vara intresserade av en keps och utgå ifrån de sen ta fram ett prisförslag på vardera keps skulle landa på?:)
Skrivet av tobiassorensen
Men ska vi inte fixa en lista på vilka som kan vara intresserade av en keps och utgå ifrån de sen ta fram ett prisförslag på vardera keps skulle landa på?:)
Det tycker jag absolut 👌 djr83 kanske kan skapa en tråd där vi kör en namninsamling 😊
Jag bär aldrig keps, men jag skulle nästan kunna tänka mig att köpa en ändå. 🤔 Om den blir snygg... 😉
Skrivet av sluggo112
Jag förstår helt och hållet, och sen är det precis som du säger, kvalitet kostar 😊

Kostar en keps runt 500 är jag absolut på, kostar de det dubbla känns det kanske inte lika kul 🙈 vi kan väl testa och se hur responsen är, fungerar det bra kanske man kan dra igång någon typ av gruppköp någon gång per år eller så (det här ju gjorts på diverse forum "back in the days")
Nu plockar jag lite siffror från luften, men vi får ett hum om vad det kan kosta i alla fall.

Om jag inte minns fel så kostar kepsen 600 om man köper en enda. Sen kostar designkortet 700 per design.
Om vi vill ta fram en provkeps så kostar den alltså 1300.

Köper vi 10 kepsar när designen väl är klar så kommer dom kanske att kosta 500/st, sen får vi dela på utvecklingskostnaden som då blir 130/keps för varje designförsök.

Blir designen bra på första försöket så blir totalkostnaden per keps för den första beställningen på 10 st alltså 630.
Krävs det två designförsök så blir kostnaden 760.
Krävs det tre designförsök så blir kostnaden 890.

När designen är klar och första sändningen är slut så kan man sen beställa så många kepsar man vill för bara kepsen pris, 500/st, eftersom man kan återanvända designkortet.
Skrivet av djr83
Nu plockar jag lite siffror från luften, men vi får ett hum om vad det kan kosta i alla fall.

Om jag inte minns fel så kostar kepsen 600 om man köper en enda. Sen kostar designkortet 700 per design.
Om vi vill ta fram en provkeps så kostar den alltså 1300.

Köper vi 10 kepsar när designen väl är klar så kommer dom kanske att kosta 500/st, sen får vi dela på utvecklingskostnaden som då blir 130/keps för varje designförsök.

Blir designen bra på första försöket så blir totalkostnaden per keps för den första beställningen på 10 st alltså 630.
Krävs det två designförsök så blir kostnaden 760.
Krävs det tre designförsök så blir kostnaden 890.

När designen är klar och första sändningen är slut så kan man sen beställa så många kepsar man vill för bara kepsen pris, 500/st, eftersom man kan återanvända designkortet.
Hatstore.se tar 250kr för att göra ett kort för egen logga, beställer man minst 10st så bjuder dom även på den kostnaden, sen har dom kepsar som ska hålla hyfsat vettig kvalitet från 199kr + tryck

Knske kan vara något? 😊

https://hatstore.se/custom-made/
Skrivet av sluggo112
Hatstore.se tar 250kr för att göra ett kort för egen logga, beställer man minst 10st så bjuder dom även på den kostnaden, sen har dom kepsar som ska hålla hyfsat vettig kvalitet från 199kr + tryck

Knske kan vara något? 😊

https://hatstore.se/custom-made/
Ah, dom känner jag igen. 700 för kortet är från mitt lokala tryckeri, men nu när jag kollar igenom gamla mail så ser jag att min uppgift om 600 för en enda keps är från just hatstore och det är inkl kostnaden för kortet.

Så då är det 600 per designförsök och sen priset på kepsen, beroende på vilken modell man vill ha.

Mitt prisexempel från tidigare blir då vid köp av 10 st av den modellen du länkade till:
1 designförsök: 260
2 designförsök: 320
3 designförsök: 380

Klart mer rimliga priser! Sen tillkommer frakt och lite annat också, men vi har nog en ganska realistisk prisbild då.
Skrivet av djr83
Ah, dom känner jag igen. 700 för kortet är från mitt lokala tryckeri, men nu när jag kollar igenom gamla mail så ser jag att min uppgift om 600 för en enda keps är från just hatstore och det är inkl kostnaden för kortet.

Så då är det 600 per designförsök och sen priset på kepsen, beroende på vilken modell man vill ha.

Mitt prisexempel från tidigare blir då vid köp av 10 st av den modellen du länkade till:
1 designförsök: 260
2 designförsök: 320
3 designförsök: 380

Klart mer rimliga priser! Sen tillkommer frakt och lite annat också, men vi har nog en ganska realistisk prisbild då.
Dåså, ja men det känns ju absolut rimligt kan jag tycka 👌
Då ska vi var då ihop ett gäng som är sugna 😊
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.