Akvarium och teknik

»

Cirkulärt akrylakvarium

Tjenare, hade bara lite funderingar kring vad det kan kosta att bygga ett Cirkulärt akvarium med måtten 160cm i diameter och 75cm i höjd?
Anledningen är att jag vill på ett smakfullt sätt har ett akvarium i min framtida lägenhet samt så har jag en teori att fiskar tenderar att trivas bäst i cirkulära kar eftersom de enkelt kan simma utan hinder runt karet.
.
Skrivet av KarlOlsson
Tjenare, hade bara lite funderingar kring vad det kan kosta att bygga ett Cirkulärt akvarium med måtten 160cm i diameter och 75cm i höjd?
Vill inte verka negativ men jag tror att du först och främst ska hitta någon som öht kan tillverka ett sådant akrylkar till dig
Detär klart ett problem men det bör väl finnas någon i Europa som besitter den kunskapen?
Klockrent, då är det säkerligen där du lättast får veta vad ett sådant kar kan tänkas kosta👍
Yes skicka precis iväg ett mejl, antagligen svindyrt :)
Skrivet av KarlOlsson
Grymt! Ja, jag tror man får räkna med det😅
Biotedmarin.se gav mig offert på ett rektangulärt akvarium när jag kollade runt i höstas, iof ett vanligt rektanglärt men de kasnke kan ordna fram cylindriska också. Offerten jag fick för ett 250x120x70 kar var en bit över 80000kr, så typ 3-4 gånger så dyrt som glas.
Skrivet av KarlOlsson
Bara kör 😉
Bioted i Kungsbacka kan ordna akrylkar genom Schuran. Det blir dock dyrt som attans.... Man ska oxå tänka på att akryl är betydligt mer repkänsligt än glas...
Skrivet av Matnil
Bioted i Kungsbacka kan ordna akrylkar genom Schuran. Det blir dock dyrt som attans.... Man ska oxå tänka på att akryl är betydligt mer repkänsligt än glas...
Yes, dock kan man lättare få bort repor. anledningen till att jag vill ha akryl är för att karet ska vara cirkulärt.

Just nu spawnar jag bara framtidsplaner
Skrivet av rambo
Biotedmarin.se gav mig offert på ett rektangulärt akvarium när jag kollade runt i höstas, iof ett vanligt rektanglärt men de kasnke kan ordna fram cylindriska också. Offerten jag fick för ett 250x120x70 kar var en bit över 80000kr, så typ 3-4 gånger så dyrt som glas.
Och då får man troligen räkna med att cirkulära kar kostar mer.
En trädgårdspool är ju ett billigt alternativ. Inte det snyggaste och definitivt inte det säkraste, men fortfarande ett alternativ.

Personligen skulle jag satsa på ett måttbyggt akvarium i glas. Känns som att det är enklare att få snyggt i en lägenhet än ett runt kar, även om jag förstår tanken med att fiskarna kanske föredrar det runda.
Men för samma pengar lär du ju kunna bygga ett så stort vanligt kar att bottenyta är större än bottenytan i det runda akrylkaret och det kompenserar nog mer än väl för fiskarnas välmående.
Skrivet av djr83
En trädgårdspool är ju ett billigt alternativ. Inte det snyggaste och definitivt inte det säkraste, men fortfarande ett alternativ.

Personligen skulle jag satsa på ett måttbyggt akvarium i glas. Känns som att det är enklare att få snyggt i en lägenhet än ett runt kar, även om jag förstår tanken med att fiskarna kanske föredrar det runda.
Men för samma pengar lär du ju kunna bygga ett så stort vanligt kar att bottenyta är större än bottenytan i det runda akrylkaret och det kompenserar nog mer än väl för fiskarnas välmående.
Den huvudsakliga tanken var att ett sådant kar skulle stå centralt i lägenheten, klart det funkar med ett fyrkantigt sen kommer jag troligtvis inte ha några gigantiska fiskar i framtiden utan hålla mg till mindre arter te.x Plesiotrygon nana fromutom dens långa svans såklart.

Men det är sant cirkulära kar bli nog alldeles för dyrt tyvärr, hade kanske funkat om man hitta ett begagnat från något akvarium som kontkat men det är långsökt.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.