Akvarium och teknik

»

Custom Aquariums bygger 2100-Gallon akvarium

Man ska ju "think outside the box" men här är det ju snarare "inside the box" :)

I alla fall största glasbygget jag sett.

https://www.youtube.com/watch?v=hFA2YjsKTBk
Imponerande bygge!
Grymt. Men glaset ser inte så tjockt ut. Även härdat. Verkar ju lugnt 😂
Skrivet av faltaren
Grymt. Men glaset ser inte så tjockt ut. Även härdat. Verkar ju lugnt 😂
Ska man köra med härdat så känns det som att man vill ha det laminerat också...
Skrivet av djr83
Ska man köra med härdat så känns det som att man vill ha det laminerat också...
Mm så jag gjorde har ju två skivor.
skulle gissa på mellan 15-19 mm. Jag tänkte oxå att det va tunt (borde väll va minst 120 cm högt). Frågan är om man tex har 2x8 mm härdat och ena rutan spricker klarar då den hela 8 mm trycket ? Jag tänker mig att den går oxå och i så fall är det ju ingen nytta med att laminera. Men jag har ingen aning.

Dom gör ju en annan intressant sak, limning av kanterna på bottenskivan.

Sist vad tror ni om att de har en hel botten och inte delad? För egen del ser jag inte vitsen med delad botten men eftersom merparten av alla stora burkar limmas med delad botten så är det säkert så man ska göra.

*edit* någon som vet hur mycket mer reptålig härdat är ?
Skrivet av Agir
skulle gissa på mellan 15-19 mm. Jag tänkte oxå att det va tunt (borde väll va minst 120 cm högt). Frågan är om man tex har 2x8 mm härdat och ena rutan spricker klarar då den hela 8 mm trycket ? Jag tänker mig att den går oxå och i så fall är det ju ingen nytta med att laminera. Men jag har ingen aning.

Dom gör ju en annan intressant sak, limning av kanterna på bottenskivan.

Sist vad tror ni om att de har en hel botten och inte delad? För egen del ser jag inte vitsen med delad botten men eftersom merparten av alla stora burkar limmas med delad botten så är det säkert så man ska göra.

*edit* någon som vet hur mycket mer reptålig härdat är ?
Härdat är ju mycket segare så borde hålla med laminerat om en spricker. Tror limmet kan vara en svag punkt med om den bågnar ut. Jag tror det tål repor bättre men vet inte.
Är det verkligen segare? Jag trodde det va starkare och hårdare men när det går sönder blir det ingen spricka utan säger poff och hela rutan är mosaik.
Skrivet av Agir
Är det verkligen segare? Jag trodde det va starkare och hårdare men när det går sönder blir det ingen spricka utan säger poff och hela rutan är mosaik.
Ja det ska gå att böja väldigt mycket mer innan det spricker. Sen är det 3-5 gånger starkare än vanligt glas. Men vet inte om det är hårdare. Ja det säger pang isf. Kanterna är känsliga.
Sant det du skriver läste nu att härdat glas kan böjas 3 mm/m.

Ang dimensionering:

Jag antar att man i fallet A kan anta att med 4 ggr starkare glas så kan bredden på glaset delas med 4 och att man fortfarande kan belasta med lika hög kraft, men detta är ju inte relevant när man bygger akvarium.

I fall B är jag inte lika säker att man kan dela höjden (tjocklek) på glaset och få samma styrka.

Detta blir i alla fall en för avancerad beräkning för att mina kunskaper ska räcka, med tryckspänningar i ytan och dragspänningar i glaskroppen. Är det någon som känner till en dimensioneringstabell för härdade rutor eller en tabell för att överföra från vanligt till härdat?
Skrivet av Agir
Sant det du skriver läste nu att härdat glas kan böjas 3 mm/m.

Ang dimensionering:

Jag antar att man i fallet A kan anta att med 4 ggr starkare glas så kan bredden på glaset delas med 4 och att man fortfarande kan belasta med lika hög kraft, men detta är ju inte relevant när man bygger akvarium.

I fall B är jag inte lika säker att man kan dela höjden (tjocklek) på glaset och få samma styrka.

Detta blir i alla fall en för avancerad beräkning för att mina kunskaper ska räcka, med tryckspänningar i ytan och dragspänningar i glaskroppen. Är det någon som känner till en dimensioneringstabell för härdade rutor eller en tabell för att överföra från vanligt till härdat?
Nä kan inte det jag heller. Men hade varit intressant att veta.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.