sf_polypterus

»

Polypterus congicus?

Är det någon som kan lägga upp en bild på en congicus? Inte en endlicheri congicus utan en ren congicus.
Här är mina två som just nu simmar hos brorsan.
Skrivet av HampusH
Här är mina två som just nu simmar hos brorsan.
Fast det där är väl polypterus endlicheri congicus? Polypterus congicus saknar ju fälten i teckningen.
Skrivet av ChristofferJonsson
Fast det där är väl polypterus endlicheri congicus? Polypterus congicus saknar ju fälten i teckningen.
Nja... Det finns bara Polypterus congicus och Polypterus endlicheri idag. Man trodde tidigare att det fanns en underart, eller att congicus var en underart till endlicheri. Därav det dubbelnamnet. Lite som "Polypterus palmas polli" som idag är två egna arter, P. polli och P. palmas.

Numera, sedan 2010, är det fastställt att P. congicus är närmare besläktad med P. bichir bichir och P. bichir lapradei. Men i alla fall, det är en helt egen art.

När det kommer till dess teckning och mönster så tror jag det skiljer lite till och från precis som hos många andra fengäddor, lite beroende på fångstplats och individer. Ju större de blir desto svagare blir teckningen dessutom.

Här är en "karta" över arterna och lite uppdaterad info: https://www.rovfisk.se/thread/95313/
Då är det ju bara jag som är lite gammalmodig och går efter de gamla artbeskrivningarna då med andra ord. Tack för hjälpen @svampus!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.