Övrigt

»

Eldål

Hej har nu gått igenom 2 eldålar som vägrat äta och svält ihjäl såg själva. Prövat med allt från discus pellets till räkor och mygglarver, musslor ja allt men ratat precis allt jag erbjudit. Står i valet och kvalet om jag skall testa mig på en till och låta den gå helt själv till att börja med. Vad kan ni rekomendera mig att göra för att lyckas med denna art älskar denna fisk och vill så gärna få det att funka.
Dom har fått gå i 250l med tanken att dom skall få flytta över till 720l så fort dom kommit igång med maten och fått lite hull.

250l mycket gömslen sandbotten bra filtrering delat utrymme med 4 dvärgkulor, dom förutsättningarna har ålarna haft.

Sedan över till 720 med syndonter, öronål, bg, och knorr och chokladmal
Nu vet jag inte var i landet de håller till, men försök köpa en som redan äter i butiken eller hos någon privat 😊
Jag köpte 2st små på runt 10cm på vinsta zoo som båda har ätit som grisar sen dag 1, så bor du i närheten av Stockholm så handla där för Shappe säljer dom inte om dom inte äter 😊
Bor i Norrbotten närmare bestämt Boden. Här dräller det inte av djuraffärer och fram för allt inom akvastik. Men skall se om jag kan få fatt i någon åker gärna en bit om jag får tag i rätt firre.
Skrivet av PatrikVäätti
Bor i Norrbotten närmare bestämt Boden. Här dräller det inte av djuraffärer och fram för allt inom akvastik. Men skall se om jag kan få fatt i någon åker gärna en bit om jag får tag i rätt firre.
Jag förstår, då är det nog lättast att hålla koll på privata marknaden och/eller kolla transporthjälp från sydligare breddgrader 😊👌
Vita mygglarver, dom åker runt i vattnet och sjunker inte som röda. Sen daggmask. Men dom är trixiga i början.
Ser det kört ut släng ut ålen befolka med neontetror, sätt tillbaka ålen och skyll på att du är en usel akvarist om någon anklagar dig för att mata med levande, sen börjar du om igen.
Blir att ta hem en till från Rolle och låta den gå själv i 250l. En kompis köpte samtidigt eldål och hans äter som en gris. Skall testa ditt förslag på nästa ål för jag ger mig inte. En grymt snygg firre. Och kommer göra sig bra i 720 sen.
Eldålar trivs i varmare vatten,vad har du för temp i akvariet?

Diskus pellets är dåligt första mat för eldålar, svarta/röda mygglaver är bra för små eldålar ,hackade räkor och fiskkött (beroende på eldålens storlek) är bättre mat.
Det bästa är att fråga vad eldålen äter innan du köper den.
Det var det jag hade gjort och han sa att han gav den just pellets. Testat allt från det till räkor, musslor, röda mygglarver men inget dög.
Ligger på ca 27 grader i det karet
Skrivet av PatrikVäätti
Det var det jag hade gjort och han sa att han gav den just pellets. Testat allt från det till räkor, musslor, röda mygglarver men inget dög.
Ligger på ca 27 grader i det karet
1/100 eldålar kommer ta pellets, ingen vid liten storlek.
På’t igen!
Fick den rekommendationen av Rolle för han gav det i butiken.
Skrivet av PatrikVäätti
Fick den rekommendationen av Rolle för han gav det i butiken.
Mm, jag vet. Grejen är att han inte trixar direkt. Äter dom inte så äter den inte.
Kan ta sådant gift som Skripal fick på att den aldrig ens kommit nära en pellets.
Testade först med räkor, musslor, röda mygglarver men inte ens smakade dom på det frågade då och fick en påse med pellets för att testa men det gick ju inte hem heller. Gett mig fan på att få en att käka så bara tillbaka till Rolle och hämta hem en ny. Vad tror du om tanken jag har om att låta den vara själv ett par veckor tills. Man ser att den jäkeln käkar och sen flytta över den till 720 karet?
Skrivet av PatrikVäätti
Testade först med räkor, musslor, röda mygglarver men inte ens smakade dom på det frågade då och fick en påse med pellets för att testa men det gick ju inte hem heller. Gett mig fan på att få en att käka så bara tillbaka till Rolle och hämta hem en ny. Vad tror du om tanken jag har om att låta den vara själv ett par veckor tills. Man ser att den jäkeln käkar och sen flytta över den till 720 karet?
Absolut en bra idé, då kan du mata med vita mygg som åker omkring i vattnet (flyter) samt daggmask. Även testa mata då det är mörkt då dom är rätt skygga i början.
(Röda mygg/artemia brukar funka med faktiskt.)

I 720 är risken stor att den inte hinner med i början då den är osäker och kräsen.
Ja lite så jag tänker. Få lite storlek på den och trygg med maten sen över till dom andra galningarna. Tack för tips och förslag
Skaffade en eldål i söndags som hittils verkar lite kinkig på maten. Åt mask hos han jag köpte den av men hittils tror jag inte den har ätit något när jag matat med mask. Ska prova lite mygglarver och bara ta det lite lungt så han får bo in sig ordentligt. Har 26 grader i karet nu men funderar på att höja lite för att öka matlusten.

Skriv gärna hur det går för dig om du skaffar en till så kan vi dela erfarenheter :)

Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.