Rockor

»

Sand grus sten rötter...?

Hej,
Har nyligen blivit med rockor, motoro (den vanliga och marble) och har ett 1800 liters akvarium som hade inredning endast grus sten och rötter. När vi lite spontant köpte rockorna så fyllde vi 1/3del av akvariet med sand. Våra rockor är nästan inte alls på sanden utan är på gruset och är ofta på upptäcktsfärd bland rötterna. Hur är det egentligen, är sand att föredra fast det ser ut som våra gillar det minst av vad vårat akvarium kan erbjuda dem i dagsläget?
//Anna
Jag hade 2/3 sand resten grus till min motorovalp tidigare och han verkade inte bry sig om varken sand eller sjösten direkt. Sålänge dim är nyfikna och simmar omkring så är bottensubstraten enbart för din egen estetiska syn. Jag har knappt nån sand alls till min rockhona och hon verkar inte lida alls. Många kör barebottomkar till sina rockor då det är lättare att hålla efter. Och i de vilda så lever rockorna i allt från dybotten till ren sand och allt där imellan.
Mina röjer gärna runt i sanden men gräver bara ner sig om de är stressade.
Tack för snabba svar 🙂
De är verkligen överallt även uppe på rötterna då och då.
Då fortsätter jag med blandat bottenmatrial tycker det var fint, stressade verkar de då inte vara för gräver ner sig har jag bara sett att den ena har gjort en gång. Haha jag får inte mycket gjort nu på dagarna, tiden flyger iväg när man sitter och tittar på dem 😍.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.