sf_other

»

Nytt akvarium :)

Hej där igen!

När man ser många akvarium med rovfisk tycker jag ofta man ser akvarium som nästan ser kvadrat formade ut, vilket är sjukt snyggt! :)
Har nu hittat ett kar på 600L med måtten 140x100x40 och undrar om dessa måtten passar någon fisk speciellt bra? Eller absolut ett big no till någon? Alltid haft den vanliga avlånga formen på kar annars :)
Sorry för bred fråga kanske men hoppas någon kan svara :)
Hej.

Med dom måtten så kan du hålla en hel del olika fiskar. Iaf en bra stund innan de växer ur ett sånt kar. Så de är nog egentligen upp till dina personliga preferenser om vad du gillar för fisk. Kolla i artregistret där kan du söka efter karets mått och få upp förslag på olika fiskar.
Tack för ditt svar! :)
Har gjort den sökningen, och ja kommer ju upp väldigt mycket så vet inte var jag ska börja haha :o
Det jag har tänkt med karet är inga växter, bara isåfall rötter och så, varit nära på att köpa black ghost flera gånger men inte gjort det så är sugen på en sån, sen gärna lite tåliga fiskar som inte kostar skjortan om man skulle göra ett misstag liksom :)
Skrivet av Viktor98
Har gjort den sökningen, och ja kommer ju upp väldigt mycket så vet inte var jag ska börja haha :o
Det jag har tänkt med karet är inga växter, bara isåfall rötter och så, varit nära på att köpa black ghost flera gånger men inte gjort det så är sugen på en sån, sen gärna lite tåliga fiskar som inte kostar skjortan om man skulle göra ett misstag liksom :)
Varför inte köra en BG eller två och kanske ett gäng snygga jordätare. Geophagussläktet har mycke fint. Likaså satanopercasläktet. Sen ett stimm skivtetror så är saken biff:) allting är som sagt upp till vad du gillar för fisk. Jag är helt kär i rockor och cichlor men dom kräver större utrymme. Iaf dom vanligaste arterna av eockor. Kanske skulle funka att ha potamotrygon hystrix eller potamotrygon wallacei livet ut i de karet med en rejäl filtrering
Skrivet av Viktor98
Med tanke på måtten så låter fengäddor eller Channa som ett bra val.
Även för plånboken
Skrivet av TobiasKing
Varför inte köra en BG eller två och kanske ett gäng snygga jordätare. Geophagussläktet har mycke fint. Likaså satanopercasläktet. Sen ett stimm skivtetror så är saken biff:) allting är som sagt upp till vad du gillar för fisk. Jag är helt kär i rockor och cichlor men dom kräver större utrymme. Iaf dom vanligaste arterna av eockor. Kanske skulle funka att ha potamotrygon hystrix eller potamotrygon wallacei livet ut i de karet med en rejäl filtrering
De släktena är sjukt snygga! Men har redan mycket ciklider i andra kar så är mer sugen på just rovfisk i detta karet :)
Ja jo rockor är ju en dröm men har fått för mig att de känns sjukt svåra, dyra och svåra att få tag på.. cichlor är både extremt fina & verkar sjukt coola men precis kräver för stort för tillfället :)
Skrivet av RuinedSoul
Med tanke på måtten så låter fengäddor eller Channa som ett bra val.
Även för plånboken
Ja de verkar vara det vanligaste ju, och kanske mest snälla mot plånboken haha, tack :) kanske har fel men har fått känslan av att fengäddorna är lite ”tråkiga” som att de bara ligger still på botten på videos osv (aldrig sett i verkligheten så vet ju som sagt inte) :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.