Övrigt

»

Byta inriktning?

7/9
Skrivet av sluggo112
Det är givet! Jag har en hel del arter på bevakning 😁🙈 channa marulioides dök precis upp på listan igen, jag är bra sugen på en 🙈🙈
Det är ödet!! Kör!! 😁
Skrivet av Svampus
Det är ödet!! Kör!! 😁
Haha ja du har en poäng där 😂 jag är dock fortfarande lite kluven om jag vågar ha den med resten av fiskarna 😂😕🙈 plus att det börjar kännas som man får lugna sig lite med fisk nu, vilket är tråkigt förvisso men jag har ju trots allt bara ett "yngelkar" (se måste köpa ny större burk, men det här jag planer på och håller på och räknar på😁)

Samt att jag börjar fundera på lite extra mekanisk filtrering för att få till det där extra krispet 👌

Finns även en risk att det kommer bli någon mer plattfisk framöver 🤔
Alltid kul att sitta på jobbet med vetskapen av att det är strömavbrott hemma och att det varit det sen kl 04

Som tur är så kopplade jag ur alla ytterfilter imorse men ändå 🙈🙈
Skrivet av sluggo112
Alltid kul att sitta på jobbet med vetskapen av att det är strömavbrott hemma och att det varit det sen kl 04

Som tur är så kopplade jag ur alla ytterfilter imorse men ändå 🙈🙈
😳😢 mardrömmen.
Skrivet av Jozi
😳😢 mardrömmen.
Verkligen, fortsätter det får jag fixa ett elverk eller nått 😕🙈
Nu finns det cirkulation och Droppfiltret är igång åtminstone, så nu klarar dom sig ett tag iallafall 😊
Allt gått bra eller? Många utan el hörde jag, länge på vissa håll också..
Skrivet av Svampus
Allt gått bra eller? Många utan el hörde jag, länge på vissa håll också..
Jo men det tycker jag, fick tillbaka strömmen för 2 timmar sen så nu har jag nattat barn och börjat rengöra filter 😴 ett av 4 klart, sen blir det vattenbyte också 😊

Men kändes jäkligt skönt med elverket så det är något man kanske bör införskaffa 🤔

(man glömmer bort varje gång hur grymt mycket bio media ett 2080 rymmer 😂🙈)
Skrivet av sluggo112
Jo men det tycker jag, fick tillbaka strömmen för 2 timmar sen så nu har jag nattat barn och börjat rengöra filter 😴 ett av 4 klart, sen blir det vattenbyte också 😊

Men kändes jäkligt skönt med elverket så det är något man kanske bör införskaffa 🤔

(man glömmer bort varje gång hur grymt mycket bio media ett 2080 rymmer 😂🙈)
Ja alltså, bor man på ställen där det är stor risk för att bli utan ström längre tid eller om man har hög belastning och mycket dyr fisk så är det ju definitivt värt det!
Skrivet av Svampus
Ja alltså, bor man på ställen där det är stor risk för att bli utan ström längre tid eller om man har hög belastning och mycket dyr fisk så är det ju definitivt värt det!
Tur huset vår lokal ligger i har en nödgenerator som slår igång vid strömavbrott:)
Skrivet av Svampus
Ja alltså vi bor ganska centralt så jag blev förvånad över att vi drabbades så pass länge faktiskt, men cirka 19:30 kom strömmen tillbaka så det blev fort i säng med barnen och sen spendera resten av kvällen med att göra rent filter och byta vatten 🙈 jag måste skaffa sump så man inte drabbas lika mycket 🙈

Belastningsindex gen är väl inte jätte hög just nu dock var det igår som jag skulle byta vatten så just det kändes lite extra segt 😕

Ska även kolla upp för säkerhets skull vad mitt försäkringsbolag säger om fisk om olyckan skulle vara framme i framtiden 🤔

Det värsta var nog att när jag gjorde rent sista filtermattan i sista filtret (av 4) så dog strömmen igen, då hade jag dessutom precis tömt ut ca 70% av vattnet i stora karet... Men som tur var så var det bara att det hade lyckats droppa ner vatten i en grendosa så det var bara våran egen jordfelsbrytare som hade löst, men jag blev måttligt less där ett tag 😂😂
Skrivet av tobiassorensen
Tur huset vår lokal ligger i har en nödgenerator som slår igång vid strömavbrott:)
Det är ju värt jäkligt mycket faktiskt 😁👌
Skrivet av sluggo112
Ja alltså vi bor ganska centralt så jag blev förvånad över att vi drabbades så pass länge faktiskt, men cirka 19:30 kom strömmen tillbaka så det blev fort i säng med barnen och sen spendera resten av kvällen med att göra rent filter och byta vatten 🙈 jag måste skaffa sump så man inte drabbas lika mycket 🙈

Belastningsindex gen är väl inte jätte hög just nu dock var det igår som jag skulle byta vatten så just det kändes lite extra segt 😕

Ska även kolla upp för säkerhets skull vad mitt försäkringsbolag säger om fisk om olyckan skulle vara framme i framtiden 🤔

Det värsta var nog att när jag gjorde rent sista filtermattan i sista filtret (av 4) så dog strömmen igen, då hade jag dessutom precis tömt ut ca 70% av vattnet i stora karet... Men som tur var så var det bara att det hade lyckats droppa ner vatten i en grendosa så det var bara våran egen jordfelsbrytare som hade löst, men jag blev måttligt less där ett tag 😂😂
Nyfiken fråga, varför skulle sump vara "säkrare"?
Skrivet av ChristofferJonsson
Nyfiken fråga, varför skulle sump vara "säkrare"?
Med risk på att fått det hela om bakfoten men i en sump överlever filterbakterierna längre vid avbrott än i ett ytterfilter då sumpen är öppen medans ytterfiltret är slutet så på så vis behöver man inte sanera hela sumpen vid strömavbrott (självklart beroende på längden på avbrottet) 😊
Skrivet av sluggo112
Med risk på att fått det hela om bakfoten men i en sump överlever filterbakterierna längre vid avbrott än i ett ytterfilter då sumpen är öppen medans ytterfiltret är slutet så på så vis behöver man inte sanera hela sumpen vid strömavbrott (självklart beroende på längden på avbrottet) 😊
Det borde vara så ja. Och en sump är mycket enklare att syresätta själv genom att röra om lite i den än vad det är i ett ytterfillter.
Skrivet av djr83
Det borde vara så ja. Och en sump är mycket enklare att syresätta själv genom att röra om lite i den än vad det är i ett ytterfillter.
Lite så jag tänker, man kan i värsta fall ha några batteridrivna luftpumpar som cirkulerar vattnet vid avbrott 😊

Dock vid byte till sump hade det varit grymt att även byta burk till en 200x80x70 då det är typ max vad som får plats just där 🤔
Påfyllning! 🙈
Skönt att kunna hålla koll vad som händer hemma när man är borta 😊 det är tydligen roligare att vara framme och simma när det inte är någon i källaren 🤔dock nästan lite väl mycket vidvinkel på kameran, den står ca 20cm ifrån burken 🙈
Skrivet av sluggo112
Skönt att kunna hålla koll vad som händer hemma när man är borta 😊 det är tydligen roligare att vara framme och simma när det inte är någon i källaren 🤔dock nästan lite väl mycket vidvinkel på kameran, den står ca 20cm ifrån burken 🙈
Snyggt! Fishwatch är det bästa...
Det här var ju lite spännande att mötas av när man kom hem efter att varit borta över helgen 😁👌
7/9
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.