Akvarium och teknik

»

Plast säker?

Tänkte höra med er om denna plast är säker och om det går att säga utifrån denna märkning. (orange avloppsrör för utebruk)

Skrivet av Agir
Tänkte höra med er om denna plast är säker och om det går att säga utifrån denna märkning. (orange avloppsrör för utebruk)

Jadå PVC / PVC-U skulle jag vilja kalla säker, men det beror så klart på vad du ska göra med det. Ska du lägga ett sådant rör mellan två skyskrapor och vandra över, nej! Inte säkert, tänk om!
Ska du ha det i akvariemiljö, ja den släpper inte ifrån sig något giftigt i vattnet. Det kan vara känsligt och bli sprött om det utsätts för mycket uv-ljus.
-Det beror helt på vad du ska ha det till eller var det kommer vara placerat?
Tack Oscar.

Hur vist du att jag ville balansera mellan två skyskrapor ? :)
Skrivet av Agir
Tack Oscar.

Hur vist du att jag ville balansera mellan två skyskrapor ? :)
Jag misstänkte att det kunde vara så och att det var det bäst att avråda dig från det?
:)

ang uv är det inte så att pvc-u tål uv-ljus ?
Skrivet av Agir
:)

ang uv är det inte så att pvc-u tål uv-ljus ?
Nja, tål och tål. Det klarar det rätt bra. Men får det ligga i solen i flera år blir det sprött och värme/kyla om vartannat skyndar väl på det också. Om det är ”u”et du tänker på i benämningen pvc-u så står det inte för att det är uv-beständigt utan för att det är utan mjukgörare. Vilket är positivt, mjukgörare kan vara giftiga i sig eller göra att plaster eller liknande löses upp lättare/bryts ner lättare och på så vis kanske kan ge ifrån sig giftiga ämnen.
Ok då har man lärt sig ytterligare något.
PVC-U är det man använder som rördragningar i saltkar, så det ska vara lugnt.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.