Akvarium och teknik

»

Foderautomat

Jag är på jakt efter en foderautomat och har tittat på en Grässlin Rondomatic 400 som ska va bra. Men den ger inte så mycket mat åt gången. Någon som känner till liknande som matar mer ?
Vad ska du mata med? Eheim har en som man kan ställa matning upp till fyra ggr/dag med en eller två ”doser” per gång. Jag har kört med den och den funkade bra med mindre pellets iaf.
https://www.google.se/amp/s/m.aliexpress.com/item/534288355.html

4L foderkapacitet med timer för koipellets kanske kunde vara nått för dig? Kan ställas mellan 50g och 200g åt gången.
Sinking Cichlid Gold medium

Vet du hur mycket en matning är ? typ matsked?
tobiassorensen:

Den va galet stor :) kanske för stor. Jag gillar tanken med att kunna fylla fack med den mängd foder man vill. Min erfarenhet av de mindre foderautomater tex roterande är att det sällan blir lika mycket foder.
Skrivet av Agir
tobiassorensen:

Den va galet stor :) kanske för stor. Jag gillar tanken med att kunna fylla fack med den mängd foder man vill. Min erfarenhet av de mindre foderautomater tex roterande är att det sällan blir lika mycket foder.
Jag har aldrig använt foderautomater så. Haha. Den jag länka kan släppa 50g pellets upp till 4 gånger om dagen. Beroende på vad du har för fisk och hur mycke dom äter så borde 50g vara lagom. Jag gör av med en påse hikari cichlid sinking var 4e dag till mina fiskar då matar jag dom en gång om dagen:)
Skrivet av Agir
tobiassorensen:

Så är det ju men med Eheim kan du ställa så att den kör två varv per matning och då ökar chansen att alla får något. Det går ju att köra två maskiner också så att man kan sprida maten i båda ändarna av burken. Firrarna lär sig snabbt var maskinen sitter och vet redan när den börjar snurra att ”nu kommer det mat” så dom som inte är så heta på maten blir utan. Då kan man ställa tiden så att den ena startar lite innan den andra så att dom glupska redan har käften full när nästa går igång.

Hur länge ska du vara borta? Eller ska du ha foderautomat utan att resa bort?
Bästa är väl att försöka hitta någon som kan titta till fisken och mata. Är det någon helt okunnig så är det bäst att göra iordning färdiga portioner märkta med dag så kan personen bara hälla i det.

Om du inte får tag på någon person, testa maskinen innan du åker. Jag brukar mata ut över en tidning eller liknande för att se hur mycket mat det egentligen kommer ur. Kan vara bra att se så att allt funkar också så man kan koppla av när man är iväg. Nya batterier är ju bra också ?
Skrivet av Agir
Sinking Cichlid Gold medium

Vet du hur mycket en matning är ? typ matsked?
Det finns ett litet skjutreglage på behållaren som man ställer dosen med. Bästa är som sagt att prova lite olika inställningar över en tidning eller ngt så att man ser hur mycket som kommer och även kontrollera att det kommer hyfsat jämn dos. Första matningen blir ju lite annorlunda för då har man ju fyllt behållaren i ett läge, det blir annorlunda efter första snurren hur maten fördelas i behållaren. Det finns en knapp för manuell utmatning.
Hur länge kommer du att vara borta? Eller tänkte du använda automaten för att göra det bekvämare även när du är hemma?
Tanken va att använda året runt.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.